AKU TO MALAYSIA

by ibnu yusof

Camana aku nak mulakan yeee... camni kot....

MALAYSIA!!! AKU DAH KEMBALI......

hahaha....

***

SELAMAT DATANG KE LAPANGAN TERBANG ANTARABANGSA KUALA LUMPUR

***
hari ni dah 30 jun... bermakna hari ni dah hari kedua aku berada di Malaysia... seolah-olah tidak aku percayai... aku kini berada dirumah sendiri... tidur diatas katil aku sendiri... makan masakan mak aku sendiri... bercakap dengan adik beradikku secara bersemuka bukannya dengan skype... seolah-olah ini hanyalah mimpi semata... semalam di saudi.. arini di Malaysia...

***
jam menunjukkan 430 petang.... aku bersegera keluar dari bilik.. dan menuju ke pinggir jalan... cuba menahan kereta untuk ke masjid haram.... sebijik kereta berhenti... haram riyalain (haram 2 riyal) aku menyebut... aku melihat drebar mengangguk... aku terus naik... dan menuju ke masjid haram... tujuanku hanyalah satu... membuat 7 pusingan terakhir aku mengelilingi kaabah... sebagai tanda aku akan meninggalkan tanah suci Makkah... 7 pusingan tawaf wida'... hanya beberapa minit... tetapi amat memberi kesan dalam diriku... ntah bilakan lagi aku berpeluang untuk aku tawaf... perasaan sayu menusuk kalbuku... tidak dapat aku gambarkan perasaanku ketika ini... memang benarlah kata orang... peluang yang ada didepan mata sering dilupakan tapi bila dah kehilangan baru nak disesalkan... dan memang benar aku menyesal kerana tidak menggunakan peluang yang ade dengan sebaiknya....

selesai tawaf... aku menuju ke tempat dimana aku letakkan slipar buruk aku... kalu tak silap aku rak nombor 22... setibanya aku di tepi rak... aku rase semacam... semacam ade sesuatu yang tak kena... tapi ape yeee... aku intai diatas... tak ade... aku intai kat bawah... pon tak ade... aku intai kat tengah... lagilah tak ade... ape yang tak ade? selipar aku tak ade!!! mane selipar aku pergi? rasenye memang kompem aku letak kat sini tadi... takkan slipar aku berjalan sendiri kot... waaaa... slipar aku dah ade orang PINJAM tapi tak bagitahu... tak baik... nak bagitahu mak aku... waaa...

aku menuju ke dataran masjid haram untuk menahan teksi... berkaki ayam... korang bayangkan aku berjalan diatas tar menuju ke teksi dalam keadaan suhu ketika itu lebih kurang 47 darjah selsius... tak panas pon kan... hehehe...
***

henset ku berbunyi... mesej rupenye... ANA OTW (on the way)... aaaaahhh sudah lah aku.... belum abes berkemas lagi ni... abang khuzz dah anto mesej ni... barang tak turun lagi ni.. banyok ni... sape nok tolong aku ni... aaaahhhh....

kalut... memang kalut.... dengan berseluar putih dan baju putih aku bergegas angkat kotak-kotak barang aku ke tingkat bawah... nasib baik tak tinggi sangat asrama aku ni... dalam 4 tingkat je...adelah dalam 60 anak tangga... aku dah kire dah... tak banyak pon kan... barang pon x banyak jugak.... semuanya 4 kotak barangan dan 2 tong zamzam je... adelah dalam 63 kilo je... aku dah rase macam aku ni dah jadi kattang (gagah) macam malek noor dah ni.... hahaha

"syah ade mane? ppm ke sakan? kami ade bowoh doh ni..." kedengaran suara kak ila di corong telefon... "ok... syah ade kat sakan... syah turun ni..." aku menjawab...

aku keluar dari bilik... pintu ku kunci... perlahan-lahan aku melangkah meninggalkan bilik yang mempunyai seribu satu kenangan kepadaku.... setelah beberapa orang rakan sebilik yang bersilih ganti... aku tinggalkan dengan perasaan sedih... aku melangkah menuruni anak tangga... satu persatu... sehingga tiba ke tingkat bawah... aku melihat abg khuz dan family sudah menunggu... aku tersenyum...

kami bertolak menuju ke jeddah.... dalam perjalanan abang khuz bermurah hati membelanja aku makan kat RESTORAN ASIA (masakan thailand)...walaupun ade sedikit masalah...kami tetap menikmati lauk-pauk yang dihidangkan...

lebih kurang jam 930 malam... kami menyambung lagi perjalanan yang tergendala... nasib baiklah aku dah ambik boarding pass kat hilton... kalau tak, mahunya kalut aku nak check in... hehehe..

alhamdulillah... Allah maha menentukan segalanya...

sampai di epot... abang khuz pon berkata "ana anto sampai sini je deh... takut tunggu enta beratur lewat plok ana..." "dok apelah...sini pon ok doh...trime kasih banyok2".... setelah semua barang-barang aku turunkan... aku bersalaman dan berpelukan dengan abang khuz dan anak-anak... sedih...

abang khuz berlalu... aku bersegera masuk kedalam epot.. berdebar-debar jantungku.. yelahkan... aku dah lewat giler dah ni... tergopoh-gapah aku pergi ke kaunter untuk wrapping zamzam n kotak-kotak misteri aku... aku merasakan kekurangan.... ade sesuatu yang tak ade.... aku perhatikan sekeliling... ape ye... ke kiri... ke kanan... keatas.. ke bawah... mataku tertumpu ke bawah... selipar jepun@selipar tandas.... kaki aku masih memakai selipar jepun... eh! mane kasut aku?

Ya Allah kasut akuuuu!!!!!!... tertinggal dalam kete abang khuzz!!!

To Be Continued....

P/s: macam mana aku balik? adakah dengan selipar jepun? kalau nak tahu.... tungguuuuu... ikutilah sambungannya tidak lama lagi.... hihihihi

wassalam....

0 comments:

Post a Comment