KISAH LUCU KU

by ibnu yusof

ALHAMDULILLAH...segala puji bagi Allah kerana masih memberikan kita peluang untuk menghirup udara diatas muka bumi ini...dan segala puji bagi Allah.... aku dah melepasi 4 paper...tinggal lagi 5 paper dan paling dibimbangi paper esok (hadith) n paper sabtu ni (wasail ta'limiyyah)... insya Allah khair...

***

Semalam.. aku cukup gembira sebab setelah sekian lama akhirnya aku dapat chat ngn kawan lama (amik master kat mesir) yang memang dah lama giler aku nak chat ngn die... aku online die x online... aku x online die online...kalu die online n aku tegur die x balas sebab die takde depan pc... kalu die tegur aku... aku pulak yang tak balas sebab aku yang takde depan laptop aku... tak ke haru biru jadinye tuu.... ana fening la... fening laa... tp dengan takdir Allah yang maha Esa.... puas-puas stadi syair arab semalam.... tergerak hatihati aku nak tegur...nampak cam online... kalu aku tegur ni tak jawab jugak memang siol lah rasenye...aku pon ape lagi... BUZZ!!! ... aku buzz die (tp mase tu aku pkai hp buruk je chat..duk kat bilik...hehehe)....

"Woit... aku baru sudoh smayang ni... kalu mu tegur awal sket memng jadi macam malam-malam sebelum ni lah... mu tegor aku dok jawab... aku balas mu plok dok jawab..." aku meneliti jam tangan aku...10.00 malam (waktu mesir = saudi )... aik , lewat bebeno mamat ni smayang isyak...kul 10 baru smayang... xleh jadi ni... aku pon ape lagi...sebagai sedara sesama ISLAM yang prihatin (tengoklah label sebeloh atas kanan skrin tu..hehehe)... woit jimi! apekeheinye (apesal) kome smayang isyak lambat sangat ni... tidak baik kamu buat seperti itu... sekali die jawab... lewat apenye...biasalaah tu.. isyak sini 9.30 malam... mak aiihh...lewatnye masuk waktu... sekali dihantarnya kat aku schedule azan mesir... haaa... amik ko... maghrib 730...isyak 930...woish..lewat tuuu...

Biasalah kan... member kkacik (kamceng=baik) yang dah lame gile x jumpe (2thn lebih kot) mesti banyak benda yang dibincangkan... macam-macam ade...bile aku nak kawen... bile mu nok kawen.. mu ade calon xlagi... exam gane.. balik cuti malaysia ke dok tahun ni... nok mari haji nok duk makkah dari ramadhan sampai haji buleh ke x....kalu mari haji ade dam wi ke aku lah.. macam-macam ade.. hehehe hampir keseluruh pelusuk dunia kami menjelajah... bergembira dialam fantasi ciptaan aku sendiri... hahaha.... dan malam semakin larut... jam menunjukkan pukul 11.00 malam (rasenyelah)... tiba-tiba perut aku memulas... sakit betul rasenye... korang nak tahu ke camana rasenye? meh aku tolong pulaskan untuk korang... hehehe

"Jimi... kejap eee... aku sakit perut ni..nok gi jambang jaap... kekgi kite sambung smule crite..."... aku pon ape lagi... ZUUPP!!!.... berdesup aku berlari ke jamban kat sebelah bilik aku... dah macam the flash pulak rasenye... hehehe... GEDEGANG!!!!!.... pintu ku tutup kuat... "ah..takpelah bukan pecah pon pintu kayu setebal 2 inci ni.."..detik aku dalam hati... selesai sudah ape yang patut dibuat dalam jamban tu.. aku basuh tangan n muka.. bersedia untuk teruskan perjuangan bace kitab yang belum selesai...

Ktak.. tombol pintu ku tekan... ku tarik pintu perlahan-lahan.. TAK BERGERAK...ku cuba sekali lagi... masih TAK BERGERAK... "Ah... sudoh...jeng doh aku kali ni... dok kan lah aku terlekat dalam ni.... ish.. macam mana aku nak keluar ni"... macam-macam dah terlintas dalam kotak pemikiran aku.... teringat cerita kerol...die pon pernah lekat dalam tu...tp die ade sudu nak korek... aku cuba mencari sesuatu yang boleh dijadikan alat.. HAMPA.. tak ade ape-ape pon boleh aku pkai...waaaaaaa....... ape aku nak buat ni... tombol pintu ku tekan lagi berulang kali... masih sama... tak bergerak jugak... tiba-tiba kedengaran suatu suara dari luar tandas.... ade orang kat dalam ke? (versi arab laaa)aku jaawab na'aam... pintu lekat ni...die pon cuba bukak kot luar.. tp tak jadi.. sama jugak... semakin lama semakin banyak suara kedengaran kat luar tandas... aku pon dah tak taahu ape nak buat... aku duduk dalam tab atas mangkuk jamban tu... termenung... memikirkan masa depan yang tak pasti... mahunya orang-orang kat luar tu panggil bomba tak ke haru biru jadinye... tak pasal-pasal aku jadi femes masuk muka depan surat khabaar... Title : SEORANG PELAJAR DI UNIVERSITY UMM AL-QURA TERLEKAT DIDALAM TANDAS... hahaha... cube korang imagine kan.. mane aku nak letak muka aku yang dah tak hensem ni... hahaha...

Cubaan demi cubaan dibuat...akhir sekali aku dengar suara kerol n khalid.... aku pon menjerit laaa... woit aku kat dalam nii... sekali si khalid kemboja gelak sebab die boleh cakap n fahaam bahasa melayu... Ok... ok... enta ke tepi sikit... ana nak pecahkan pintu ni... kata si khalid... GANG!!! GANG!!! GANG!!!... pintu mula diterajang... aku duduk diam-diam atas mangkuk jamban tu sambil tersenyum memikirkan situasi yang tak pernah terfikir dalam kotak pemikiran aku... "ish... tak leh jadi ni... baik aku duk dalam tab mandi ni... selamat sket kot"... telahan aku betul... baru je aku masuk dalam tab mandi tu.... GANG!!!.... kali ni aku rase diorang pakai tendangan padu maut kot.... pecah pintu tu dibuatnya....tercabut papan dinding jamban tu...terpelanting betul-betul ke mangkuk jamban yang aku duduk tadi....kalau lah aku tak berganjak tadi agaak-agaklah ape yang terjadi kat aku?... hehehe.... aku tergamam... ramai jugak orang kat luar tu.... semua orang mula menjengukkan kepala dalam jamban... semua tengok aku... dan akhirnya... semua orang KETAWA... HAHAHAHA...

Aku berterima kasih kat semua orang yang bersusah payah tolong aku... walaaupun dari negara yang berbeza.... kita mereka masih ade sifaat nak tolong rakan-rakan seagama... maklumlah... duduk sebumbung... memang pengalaman kali ni jadi kenangan terindahlah untuk aku kat sakan ni...lagi pon tak lama lagi dah nak pindah...baraang pon tak kemas lagi ni... tapi sekarang ni memang aku sokong JAMIAH 120% untuk pindah sakan... memang patut pon pindah... dah uzur pon... hahaha... korang bayangkan andai kata kalaulah terjadinya kejadian ni mase orag tengah duk exam... @ semua orang dah balik negara masing-masing... agak-agak korang.. ape yang akan terjadi?... NAUZUBILLAH....

okeylah stakat ni dulu coretan untuk kali ni... nak balik hostel.. rilek2 jap... pasni nak stadi plak... doakan semoga aku dapat jawab soklan esok dengan baik insya ALLAH... WASSALAM...
***
p/s : Selamat hari jadi untuk abang azam nokia...kita lahir pada TARIKH yang sama tapi lain BULAN dan TAHUN... hehehe

1 comments:

Unknown said...

Patut kerol ambik gambar anta selepas pecah pintu tandas tu...lain kali jgn lupa bwk sudu hehe

Post a Comment