INSYA ALLAH KHAIR....

by ibnu yusof

Alhamdulillah...segala puji-pujian hanya untuk Allah SWT...dan Alhamdulillah aku tak demam semalam... syukur ku panjatkan kepada-MU ya Allah...

aku baru je selesai menjawab paper yang amat aku takuti...satu paper yang amat payah bagi aku...kenapa? sebab aku tak minat... ntah kenapa aku memang tak minat kat madah yang satu ni...wasail ta'limiyyah...hmmm...satu sebab kerana banyak... but the most important thing is... aku TAK MINAT... sesuatu yang amat payah bagi diri aku nak ubah... nak mengubah diri aku meminati bidang yang aku tak berminat.... payahkan... korang semua pon mesti ade mengalami ape yang aku alami sekarang... dan korang pon mesti tahu yang perkara ni memang payah kan...

*****

Semalam hari jumaat... tengah duk sedap buat nota untuk wasail ta'limiyyah hati aku terdetik nak solat jumaat kat haram... sambil berkira-kira nak ajak sedara aku (aboh,ma,adik ri,kakak n adik) g makan kat d'saji... yelah.... rase cam tak kene je tak belanja diorang makan... dahlah sedara yang paling rapat... pastu jiran depan rumah plak... n dioranglah yang jaga mak aku dulu... besar jasa family diorang kat family aku... jadi ape salahnya aku berhabis sikit untuk diorangkan... aku anto sekeping mesej kat adik... " Arini xjanji dengan sape-sapekan nak makan tengahari... kite makan tengahari sekali lah.. kat restoran Malaysia.... restoran D'SAJI... kite jumpa kat menara jam depan gate malik abdul aziz...."

aku meneruskan membuat nota... konon-konon mudah nak stadi lepas ni... aku tengok jam..dah pukul 11:00 pg... "Kene bersiap awal ni...kang lewat ngak (sangat) ramai orang xleh nak masuk plok (pulak)..."... aku menuju ke pintu sambil dibaluti tuala KODIKA warna koko bersama body syampoo n hair syampoo cap Pantene... berdiri disisi pintu... menunggu giliran... sebab ade orang kat dalam... 10 minit berlalu... aku bersabar... 20 minit berlalu... "kejap lagi keluarlah tu kot..." detik hati kecil ku... 35 minit berlalu... mak aiii... lamenye... mandi ke bekki jambang (baiki jamban) ni... aku tahu ah pintu jambang ni rosok doh sebab TUUUT!!! aritu...tapi janganlah bekki ari jumaat camni... payah orang nak pakai... nak smyang kat HARAM ni..." getus hatiku kasar... gigi geraham ku kancing rapat tanda marah yang amat... lepas minit ke 40 kedengaran pintu ditarik...sekali mamat tu keluar... selamba cam tak buat pape yang salah...looo mamat ni rupanya (xleh sebut name..nanti korang kenal...hehe)...ginilah kehidupan kat asrama...yang pernah duk asrama kat saudi ni mesti pernah merasai pengalaman ni... n bagi yang x pernah mungkin pernah jugak kot...tapi dalam situasi dan keadaan yang berbeza...mungkin sesama Malaysian sendiri... tapi aku menghadapi kedaan ini hampir setiap hari.... terpaksa menunggu..beratur dan berkongsi dengan pelbagai jenis warna manusia... hitam... kuning... biru.. putih... hijau... kelabu dan macam-macam lagi... macam-macam adaaaa...

sudah bersiap aku tengok jam...YA ALLAH!!! dah pukul 12.05 tengahari... ah... buleh smyang dalam haram dok ni... lewat giler doh ni... dok apelah... hok penting gi lu... aku sampai kat haram dalam lebih kurang 12.30... segera memecut supaya dapat masuk ke dalam masjid... selaju watson nyambek doh rasenye... hehehe... BERJAYA... aku melilas (melihat) kekiri dan ke kanan.. takdok seat kosong... semua dah full book... waiting list pon takdok gok... aku gelisah... aku teruskan perjalanan ke hadapan sambil polis menjaga kiri dan kanan lorong laluan... ish rase macam orang kenamaan la pulok... hahaha... memang tak ade tempat kosong... akhirnya aku sampai ke MATAF (tempat tawaf)... silau... panas... tapi tak apelah... sebab nak smyang jugak kat haram aku gagahkan diri aku untuk duduk di tangga didepan kaabah... iman@khatib dah memulakan bacaan khutbah... aku khusyuk mnedengar (yeke?hehe)... sinaran mentari dikala itu semakin membara... aku pasrah... didalam hati aku berdoa...

"YA ALLAH AKU REDHA ENGKAU ENGKAU PANASKAN DIRIKU DIDUNIA INI...TAPI JANGANLAH ENGKAU PANASKAN AKU DENGAN API NERAKA MU DIAKHIRAT NANTI... YA ALLAH AMPUNILAH DOSA-DOSAKU...DOSA KEDUA IBUBAPAKU... DOSA ADIK-BERADIKKU... DAN DOSA SELURUH UMAT ISLAM YANG MASIH HIDUP DAN YANG TELAH MENINGGAL DUNIA"

Kepala ku mula berdenyut... semakin kuat... mungkin kerana tak tertahan dek panas mentari... aku tetap bersabar... khutbah semakin menghampiri noktahnya... dan kedengaran iqamat kedengaran bergema didalam masjid... mengAgungkan Allah taala.. menandakan solat jumat akan didirikan... aku bergegas ke matap untuk mengambil peluang berada di saf yang paling depan... takbiratul ihram diangkat... ALLAHUAKBAR... Allah maha besar..tiada tuhan melainkan Allah... peluh mula membasahi jubah ku... dan kepala ku terus berdenyut... ku pejamkan mata menahan sinaran mentari ke lantai marmar putih Masjidilharam yang menyilaukan mata..

Usai solat aku menuju ke tempat yang dijanjikan... setelah beberapa ketika menunggu... kelibat mereka mula kenampakan... bersama-sama datang kearahku.. aku tersenyum... "JOM kite gi skarang...aku mempelawa... sampai kat D'SAJI...aku nampak bayangan family yang amat aku kenali... hj.khuzz n family... aku ape lagi.. gi tegur lu kejap...sambil-sambil perkenalkan sedara ku tu... kami ambik meja yang berasingan dekat dengan tempat tebar roti canai n ABC kami semua makan nasi beriyani D'SAJI berlaukkan ayam pedas dan gulai daging... teringat nasik briyani masakan chek... best in de world...(tapi tekak ku amat menginginkan kepok lekor...aku amat mengharapkan kepok lekor sudah tersedia diatas meja kat umah aku time aku sampai di terengganu nanti...hehehe) ... "Ma nak makan ABC hok ade bendera tu"...kate aboh kepada ku... beres... aku menjawab... selesai makan dan berbual sikit-sikit aku mintak izin nak balik... lagipon asar dah dekat... diorang pon nak bersiap-siap nak gi smayang asar plak... aku pon nak stat stadi lepas asar kekgi...

aku tiba di asrama... singgah di bagalah (kedai runcit) kejap...beli laban dan moyah (air mineral)... kepala ku masih berdenyut... "dakpe ah...khelak mate jap (tido kejap) ok lah kot lepas ni"...aku memujuk hatiku... 430 pm aku bangun utk solat asar...berehat dalam bilik ekon ni memang sedap...nasib baik tak terlajak tido...hehehe... aku bangun...mandi .. dan solat asar... aku memulakan pembacaanku... TAK FAHAM... aku cube lagi..dan masih sama..TAK FAHAM.. page lain aku belek..pon sama... TAK FAHAM... otak ku seolah-olah tak dapat mentafsirkan pembacaanku... ah sudah... dahlah banyak giler ni... aku dah mula tensen... aku teruskan lagi pembacaanku... maghrib... isyak.. situasi masih sama... Ya Allah... ape yang dah terjadi pada diriku ini... kepala makin berdenyut...

Gi keluarlah kejap... ok sket kot otak aku ni kekgi... "Adik...abang nok hotel kul 10 kekgi... nok anto Quran hantaran..."... mesej ku hantar...

Pukul 950 malam aku turun dari asrama menuju ke haram...dengan 2 tujuan... menghantar Quran kat sedara aku yang nak balik malaysia arini dan untuk mencari ketenangan supaya aku boleh meneruskan pembacaan dan dapat faham ape yang aku baca... Ya Allah permudahkanlah urusanku Ya Allah....hatiku merintih sayu... sekembali aku ke asrama aku meneruskan lagi pembacaan... dan kali ni Alhamdulillah... mula menampakkan perubahan dan aku memahami serba sedikit apa yang aku baca walaupun tidak semua... aku membaca... memaham dan mengahafal setiap isi penting... jam menunjukkan 1 a.m... dan masih banyak yang aku tak faham dan belum aku hafal... aku pasrah... (ape lagi dah lewat ni.. tido... hehehe)

4:30 am aku dikejutkan dengan suara bacaan bait-bait ayat al-Quran dari masjid berdekatan... aku bingkas bangun... mandi dan bersegera solat subuh... dan disudahi dengan sedikit zikir dan doa aku memulakan kembali pembacaan ku... sehinggalah jam 8:15 pagi aku melangkah kaki ke Jamiah kerana exam akan mula pada jam 8:30 pagi.... dalam hati ku tidak putus-putus berdoa semoga Allah memudahkan urusan ku...

Alhamdulillah aku dapat membuat sekadar termampu...insya Allah khair... dan kini berbaki lagi 3 madah... Arudh... Tadrib 'ala almaqal... dan balaghah... GAMBATE!!! FIGHTO 'O... hehehe.. wassalam




0 comments:

Post a Comment