Rabu 24 jun 2009

Wadi... aku nok g madinah ni... mu nok g dok? tanye aku kepada wadi... beres je.... nok gi bila? mase mane? mase mana?.... wadi kembali mengajukan soalan kepada aku... esok ah lepas zohor...kite gi makan kat felda lu lepas tu kite ambik ah teksi ke madinah....

Khamis 25 jun 2009

aku cal wadi...

wadi... nok gi pukul brape ni? skarang ni dah pukul 1.15 pm... kang lambat pulak kite sampai... wadi menjawab... pukul 2 ah... aku baru nok bersiap-siap ni....

2pm

kami bertolak ke haram... makan di restoran felda.... usai makan kami menuju ke belakang hotel Dar At-Tauhid untuk menahan kereta-kereta teksi yang mahu membawa kami menuju ke kota madinah....

MADINAH!!! MADINAH!!! MADINAH!!!... terdengar jeritan sayup dari kejauhan.... suara sang pemandu mencari kliennya...

MADINAH ENTA? tanye seorang pakcik arab kepada aku dan wadi...NA'AM.... kami segera menjawab .... YALLAH (jom)....

kami menuju ke kereta yang dimaksudkan...rupa-rupanya bukanlah pakcik tua itu yang jadi drebar...die hanyalah sebagai orang tengah untuk para drebar yang lain...berapa yang die dapat sebagai upah aku pon tak tahu dan aku pon tak nak ambik tahu...hehehe.... kami berdua adalah pelanggan pertama kepada pemandu tersebut... tak lama kemudian datang seorang india@bangladesh (aku pon xleh nak tahu sebab die pakai jeans n tshirt dan bukannya memakai pakaian kebangsaan mereka) mengetuk tingkap... MADINAH? die bertanya... aku sekadar mengangguk... lantas mamat tu terus naik kereta...berkebetulan aku duduk kat seat belakang jadi nampaknya berjiranlah aku dengan mamat tu yang duduk kat sebelah kanan aku... dan wadi rilek je duk depan sorang2... selang beberapa minit datang datang drebar membawa sorang lagi jiran baru untuk aku... dan kali ni berbangsa pakistan... bagaimana aku tahu? sebab die pakai pakaian kebangsaaan die... ntah ape nama ntah... qurta kot.... hehehehe.... mamat tu masuk kot pintu yang sebelah lagi... iaitu pintu sebelah kiri aku... dan duduk... seorang disebelah kanan dan seorang disebelah kiri... ini bermaksud... aku duk tengah-tengah lah... dah lah seat kat tengah tu agak keras... tp tak apelah...rilek je... selamber... hhehehe.....

3.30 p.m

kami memulakan perjalanan denagn bacaan doa dalam hati masing-masing... aku baca... orang lain aku tak tahu lah... hehehe... dengan tenang kereta mula bergerak.... sambil memasang radio rasmi arab saudi IZAA'ATUL QURAANUL KARIM BI MAMLAKATIL 'ARABIYYATISSAUDIYYAH.... gitulah lebih kurang bunyinye... siarannya dipenuhi boleh bacaan ayat-ayat suci al-Quran dan tazkirah-tazkirah daripada syeikh-syeikh yang terkenal didalam Saudi ini.... bagus betul saudi ni.... tak ade langsung pasang lagu-lagu ke ape-ape ke selain quran n tazkirah n soal jawab agama... masya ALLAH tabarakALLAH.... kereta meluncur tenang dan aku terlelap seketika...

aku terjaga dari lenaku... dan memandang jam tangan ku... 5.00 p.m... dan terlintas di kotak pemikiran aku... eh aku nak menginap kat mana mase kat madinah nanti?kalau kat dar mungkin mahal tapi dekat denagn stesen kereta... ke kat sakan student malaysia Madinah tapi jauh lah pulak dengan stesen teksi... aku nak bawak banyak banyak kilo jugak kurma nak bawak balik ni... payah lah pulak kang.... ish macam mana ya... aku berkira-kira sendiri... "wadi! kite nok duk mane kat madinah kekgi?" aku menyoal wadi... "kite duk sakanlah... free..."wadi menjawab... aku kemudian mengutarakan pendapatku dan seketika kami berbincang didalam bahasa yang tidak difahami oleh drebar dan 2 orang lagi penumpang yang lain (agak-agak bahasa apa yang aku pakai,,,hehehe)... tiada penyelesaian...

Dan tiba-tiba ALLAH menolong aku dengan mengingatkan aku kembali dengan pelawaan seorang abang bekerja disyarikat nokia.... BELIAU pernah mengajak aku untuk bersama-sama BELIAU dan family pergi ke madinah.... dan turut mempelawa untuk aku tinggal bersama-samanya sebab katanye beliau menyewa suite di madinah dan masih ade kekosongan bilik... tapi aku menolak sebab aku dah pakat dengan sahabatku untuk pergi bersama-samanya ke madinah... aku akur dan cube untuk menelefon BELIAU... tapi tak berjawab... mungkin tak ade rezki kot... detik hatiku...

henset aku berdering irama impian kasih... rupa-rupanya BELIAU menelefon aku kembali... kedengaran suara serak... mungkin ketiduran... dan soalan pertama ditanya... Dah sampai ke? dan aku membalas belum lagi... BELIAU menjawab...takpe lah... dah sampai cal abang ye... aku dalam keadaan malu-malu mahu cuba bertanya.... Abang! ade bilik kosong tak lagi?... aku tak kesah kalau BELIAU menjawab tak ade... sebab mungkin BELIAU dah bertukar tempat... dan BELIAU menjawab... marilah... ade bilik kosong lagi... bilik air pon ade 2 lagi kosong tak pakai... terlintas di sanubariku... ish beso beno suite BELIAU ni... takpe kot aku ngan wadi tumpang... "OK lah kalau macam tu... nanti sampai ana kol..." aku memberitahu BELIAU...

perjalan mengambil masa tepat 4 jam... ketika mana aku sampai orang ramai sedang solat maghrib dan aku sempat untuk bersama-sama berjamaah walaupun hanya pada rakaat yang ketiga... usai solat tanganku pantas mendail nombor beliau... "abang dah sampai ni... abang ade kat mana ni?"... aku berbasa-basi... "baru sampai hotel... marilah... kat Andalus Suite"... pelawa BELIAU... aku dan wadi bersegera menuju ke tempat tujuan.. dan menemuinya... aku tersentak seketika... ish betul ke hotel ni?...hotel tersebut betul-betul depan masjid nabawi... aku macam tak percaya... sekali lagi aku cal untuk komfemkan....dan memang sah betul HOTEL TU.... dan BELIAU sedang menunggu aku di lobi...

aku dibawa ke bilik... nombor 301-302... memasuki ruang yang cukup cantik... dan tersergam... dan aku melihat dan mengira didalam hati... SATU... DUA... TI... aik mana bilik satu lagi... kate ade dua bilik kosong... dan dua bilik air yang tak dipakai... aku dah mula tak sedap hati... RESAH... aiii biar betul ni... rupa-rupanya BELIAU dah kosongkan katil yang sepatutnya anak-anak beliau yang pakai... sayu hatiku... mula merasai diri ini mengganggu family BELIAU.... dan aku memang sudah pasti tidak akan menrima pelawaan beliau sekiranya begitulah keadaanya... aku pasti lebih rela untuk menyewa dar@tinggal disakan pelajar madinah... tapi semuanya sudah ketentuan takdir...takkan aku dah masuk bilik tu aku nak keluar balikkan... mesti BELIAU akan rase terguris...tapi begitulah sungguh baik hati beliau menjemput aku tinggal bersama-sama mereka... aku terharu...

to be continued....

*****

BELIAU yang aku maksudkan adalah abang AMRAN MUSTAFA.... jazakumullah khairan kathira... budi baik abang AM n kak SU tak dapat ana n wadi balas... terima kasih banyak-banyak sebab sanggup terima kami sebagai tetamu... walaupon kami tahu kehadiran kami mengganggu tapi abang Am tetap sambut kami denagan senyuman... terima kasih banyak-banyak... jasa kalian tetap kami kenang sampai bila-bila... semoga Allah merahmati keluarga kalian dan mengurniakan rezki yang melimpah-ruah kepada kalian... Amin...

Kita jumpa di REDANG insya ALLAH.... hehehe

*****

Ade lagi sambungan nya...nantilah aku sambung... orang dah azan subuh... barang-barang aku belum abes packing lagi... ni pon baru sudah basuh baju ni... flight kul 11.20 pm saudi...insya ALLAh sempat kot.... hehehe... wallahu A'lam...

1 comments:

um. masyitah said...

Salam
Subhanallah,baiknya hati mereka kan...
Pertolongan Allah selalu datang tanpa disangka dari siapa dan dari mana kan...

Post a Comment