AKU TO MALAYSIA 2

by ibnu yusof

Tepat jam 1.20 tengahari tayar flight menjejakkan dirinya ke atas permukaan jalan... pintu dibuka... seorang demi seorang passenger keluar dari flight melalui laluan yang dah disediakan... tak perlu naik bas macam saudi.... keadaan semakin lengang... aku bangun dari seat... bersedia untuk menurunkan handcarry... nafas ku tarik dalam-dalam... aku tarik beg... waaahhh berat betul... dalam 18 kilo jee.. hehehe...


***
waaa... mane kasut aku ni...

'' hello... abang khuz.. kasut ana dalam kete lah... macamana ni?"

"alamak... macam mana ni? ana dah masuk jalan nak gi makkah ni? dakpe...ana try ejas..."

mataku tertumpu pada satu benda...

"mr... is this mesin nimbang?" asked me

"yes" ringkas saje jawapannya...

aku mengangkat barang-barang aku keatas penimbang.... meter bergerak pantas... 53.5 kg... "ah sudahlah aku... dah overload ni... ni tak campur zamzam lagi ni... camana nak buat ni".. aku memerhati kesekeliling... kalaulah ade jemaah umrah yang boleh ditumpangkan barangan aku ni... haaa... ade pon... aku cuba menghampiri... looo dah ade boarding pass... hmmm melepas...

dah lambat ni...aku tawakkal.. aku beratur untuk menimbang dan memasukkan barang... takpelah.. kalau dapat masukkan semua.. aku masukkan.. kalau tak dapat.. nasiblah...

"kuala lumpur!!! kuala lumpur!!!" suara pegawai memanggil... aku nampak beberapa orang memberikan reaksi... mataku segera memerhatikan bagasi-bagasi mereka... kot-kotlah ade yang boleh aku tumpang...

aku nampak sorang mamat ni... "mr...can u help me please... can u take some of my luggage? i've overload.."... "ok...gimme the water..." aku lega...

tapi barang aku masih lebih lagi ni... zamzam tidak menjadikan ape-ape perubahan...

aku pusing ke belakang.. sekali aku nampak sornag makcik cina ni... duk senyum-senyum kat aku... aku pon ape lagi... cuba menghampiri... aku terpandang passport merahnya... oooo Malaysian makcik ni...boleh try ni....

"hai untie (entah bile jadi makcik aku... aku pon tak tahu...heheheh)... nak balik malaysia ke?sorang je ke?"

"ye untie sorang je balik...uncle tak balik..."

"untie... mintak tolong sikit boleh... barang saye dah lebih ni..boleh tumpang kat untie sikit tak..."

"ok.. takde masalah"...jawab untie tu...

aku lega...harap-harap lepaslah semua barang-barang aku ni...

alhamdulillah... 46.5 kilo.. semuanya lepas...

henpon ku berbunyi...

"hello... syah... ana rase takleh nak pusing lah..jalan jem ni... enta pakai jelah selipar jepun tu naik flight... kalau orang semart pakai nape-nape pon semart... hahaha..." aku dah kalut... ah sudah... takkan nak pkai selipar jamban kot naik flight... "hahahaha"... sekali abang khuzz gelak sakan... "ana dah ade kat luar epot ni..."... cess terkena aku... hehe...

akhirnya aku dapat jugak pakai kasut aku... kalau tak.... eeee tak dapat bayangkan aku pakai jubah baru tapi naik flight pakai selipar jamban.. hehehe...

wassalam...



0 comments:

Post a Comment