lewis hamilton....

by ibnu yusof

Aku sepatutnya gi kelantan hari ahad baru ni... dah pakat ngan ayub wadi n zulfa... sebelum dari balik ke Malaysia lagi dah.. lame dah tu... wadi kabo (bagitahu) ke aku... die kate ade seminar MAQASID SYAR'IYYAH anjuran KIAS... dan aku memang bersetuju nak pergi... peluang untuk menambahkan ilmu didada.... mase tu aku tak menjangkakan keadaan tidak akan mengizinkan untuk aku pergi... aku merasakan keadaan adalah seperti biasa... sepertimana yang aku bese balik sebelum ni.... aku tak teringat yang kat umah aku selang beberapa hari selepas tu akan ade jamuan KAHWEN!!!!... nyanyuknye aku... huhuhu....

aku agak menyesal sebenarnya sebab tak dapat nak pergi ke program tersebut... tapi aku lebih diperlukan untuk berada dirumah... banyak perkara yang perlu aku selesaikan kat umah ni..pasang langsir... tukar karpet... sapu sampah... lap nako (tingkap)...

Tapi Allah amat mengetahui... kita merancang dan Allah yang menentukan segalanya... tidak semestinya sesuatu perkara yang kita rasakan perkara yang terbaik untuk kita adalah yang terbaik...kerana Allah lah yang menetukan segalanya... DIA lebih mengetahui....

*****

kring... kring... kring... kring...

"hello... abang ade dok?"... tanya teh moh (mak sedare aku).

"abang lah ni... ade mende teh mah?"... aku menjawab...

"teh moh nok tanya pasal rayuan along hari tu... ade brite mende-mende dok?"... teh moh kembali bertanya....

"hmmm... dok tahu gok teh moh ... abang pon tak dok dengar berita agi ni... dakpelah... kekgi abang telefon ayah kawan abang tu..." kataku cuba untuk mengambil hati...

*****

beberapa jam berlalu... aku masih belum menelefon orang yang berkenaan... bukan sebab tidak mengambil berat... tapiiiii... sebenarnya... aku takde krediiiiit... maklumlah scholarship tak ambik lagi dari bank...huhuhu.. pokai...

lebih kurang jam 11:30 pagi henset aku berbunyi... UQ ASNAWI... begitulah nama yang tertera diskrin hensetku...

"waiee''... nawie bercakap cine ngan aku...

"hello... wane cite wie?... tanye aku

"sah... ayoh aku nok smule dokumen sepupu mu tu... ade nape-nape mu tepon ayoh aku ah... hok penting sekali e-rayuan, transcript akhir dan muet"... terang nawie kat aku

"bereh wie".....

nombor ayoh nawie aku dial dan aku cuba mendapatkan informasi selengkapnya... ayoh nawie kate die nok semua dokumen tu sebelum pukul satu dan hantar kat dewan besar UDM cawangan kusza.. ketika tu dah pukul 12 tengahari... aku dah kalut... aku segera menelefon mok sedara aku...terangkan keadaan dan aku suruh along segera mengfakskan semua dokumen ke kedai hardware ayahku...

kereta ku memecut laju menuju ke UDM... aku rase kalau lewis hamilton lumba pon kalah masa tu... hehehe....aku tiba di UDM jam 12:45 tengahari... dan aku berjaya menyerahkan dokumen pada ayah nawie tepat jam 12:50...

LEGA...

satu amanah yang berjaya aku tunaikan... ringan terasa bebanan dibahu... aku mengharapkan usahaku akan berhasil insya Allah...

petang tu jugak nawie call aku..katenye ayah die suruh tunggu surat daripada UDM... satu perkhabaran yang boleh menenangkan hati si pemohon insya Allah...

ucapan terima kasih aku titipkan untuk haji asnawi dan ayahnya haji ismail... semoga Allah merahmati kalian... amin..

*****
Segalanya berlaku pada hari isnin 13 julai... hari sepatutnya aku mengikuti seminar tersebut... alhamdulillah segala puji-pujian bagi Allah...

Wassalam....

0 comments:

Post a Comment