KAWEN KAWEN KAWEN 1

by ibnu yusof

Suatu hari pada tahun 1996.. di Sekolah Kebangsaan Pusat Chabang Tiga di kelas 5Melur ... datang guru kelas bersama seorang budak perempuan... not familiar seingat aku.. tp cute.. jangan marah... hahaha...

"Assalamualaikum semua... hari ini kita ada seorang kawan baru... dia baru berpindah ke sekolah ini hari ini.. sila perkenalkan diri..." cikgu wan nor hashimah (arwah-alfatihah) memberitahu kelas...

"assalamualaikum... nama saya norbaiti binti sabri...."

aku terus mendengar.. tapi yang lain aku tak ingat... cuma namanya saje yang menarik perhatian dan melekat dalam kotak pemikiran ku... huhuhu.. bertambah lagi seorang rakan baru ke dalam kelas ku...

****

aku ade seorang sepupu yang bernama Mohd Solahuddin bin Abdul Rahman. umurnya sama dengan aku..tahun ni dah menjangkau 24 tahun... suma die lebih tua sikit dari aku... tua bulan je. die bulan 2.. aku bulan 10... tahun tetap sama 1985...

kirenya cam aku ni mase skolah rendah memang rapatlah... sampai sekarang pon... still rapat lagi.. sepupulah katekan... dalam satu family yang besar die merupakan cucu lelaki datuk aku yang sulong dan aku cucu lelaki kedua... kami dulu-dulu darjah satu sekelas.. darjah dua sekelas... darjah tiga sampai enam kami dah duk kelas yang berasingan... sampailah masuk ke sekolah menengah dan seterusnya ke universiti... sekarang sepupu aku tu dah keje kat KEY EL... keje kat anak syarikat tabung haji... entah ape jawatannya aku pon tak ingat... yang penting yang aku tahu kejenye tetap dan gaji boleh tahan dan elaun banyak... hehehe

*****
"abang... ayoh ngoh man nok g makkah kekgi... die g ngan rayhar ... g ngan nordin tokey minyak PROJET"... sampai mesej pesanan ringkas ke henset aku... cam bese lah aku sebagai penyambut tetamu Allah di bumi makkah ini menerima perkhabaran itu dengan hati yang terbuka dan gembira.. ye lah pakcik aku nak datang.. mestilah gembirakan...

seorang pakcik yang banyak tolong aku semasa aku wat urusan untuk melanjutkan pelajaran ke Umm Al-Qura University di Makkah Al-Mukarramah... suatu jasa yang amat besar bagitu.. tak terbalas rasanya... ayah ngoh man ni adik ayah aku bermakna die anak kedua sebab ayah aku anak sulong... huhuhu

*****

suatu hari aku chat dengan din... masa tu ayah die dah ade kat Madinah al-Munawwarah..bunyi nye lebih kurang macam ni...

din : mu balik bile bang?( bilakah abang akan pulang? )

aku : insya Allah akhir bulan 6 ni...

din : doh bile plok mu balik dinung? (kalau begitu bilakah abang akan pulang kembali ke sana?)

aku : dakpelah.. dang ah mu nok nikoh lu... (tidak mengapalah... sempatlah engkau hendak
berkahwin dahulu)

din : ye dok?(betul ke?) kalu gitu mu tulong ah kabo ke ayoh aku.. aku nok nikoh... (kalau
begitu engkau tolonglah bagitahu kepada ayah aku...)

aku : ye dok mu?(betul ke engkau ni?) dengan sape?(dengan siapa?)

din : dengan....

*****

hari ini aku menghadiri satu majlis perkahwinan. perkahwinan diantara sepupuku dengan wanita pilihan hatinya.. jodoh yang terbaik bagi din aku rasakan... wanita yang aku rasakan akan melengkapkan hidup din... hanya dengan satu kali lafaz maka sempurnalah ikatan kasih antara dua insan yang mengharapkan keredhaan ALLAH taala... aku tumpang gembira dengan perkahwinan mereka berdua...

MOHD SOLEHUDDIN DAN NURBAITI SEMOGA HIDUP KALIAN AKAN DIBERKATI ALLAH... SEMOGA PERKAHWINAN INI AKAN BERKEKALAN SEHINGGA KE SYURGA... DAN SEMOGA KALIAN AKAN DIKURNIAKAN CAHAYA MATA YANG SOLEH DAN SOLEHAH INSYA ALLAH... AMIIN...

*gambar majlis akan diuploadkan kemudian... insya Allah

0 comments:

Post a Comment