Kuala Terengganu sabtu 18 Julai 2009- satu majlis perkahwinan antara nasrul hadi bin haron dan nurul azlina binti mohd yusof. majlis dimulakan dengan bacaan ayat suci Al-Quran oleh adik lelaki kepada pengantin perempuan saudara mohd syahir bin mohd yusof bermula ayat 16-26 surah ar-rum pada jam 9:30 pagi. jurunikah yang dilantik merangkap bapa saudara kepada pengantin lelaki ustaz shafie bin yusof memulakan majlis dengan menerangkan kepada pengantin dan para hadirin mengenai rukun nikah dan membacakan khutbah nikah. pengantin lelaki diakadkan sendiri oleh ayah pengantin perempuan iaitu encik haji mohd yusof bin haji ibrahim. dengan 2 kali akad (sebab terbolas) maka termeterailah ikatan cinta kasih antara 2 mempelai.majlis selesai kira-kira jam 10:30 pagi.

*****
Haji 2007...

aku berjumpa dengan kawan baik ayah aku cg haron) yang datang haji... bertemu disafa...kami bercerita panjang... tibe-tibe...

cg.haron : eh syahir.. kakok mu mek na tu ade orang x ag?

aku : dok tahu gok cikgu eh. kite dok care ngak... bakpe?

cg.haron : aku ingat kalu x orang agi aku nok gi masuk minang ke hadi...

aku : ikut suke cikgulah.. saya pon x tahu... tapi kalu cikgu nok sungguh cikgu cakap
sendiri ah dengan ayah saya..

cikgu haron dan isteri pulang ke malaysia.. senyap... ikhlas... sebenarnya aku memang berharap... tapi....

selepas haji 2009...

aku menelefon ke malaysia untuk bercerita mengenai pengalaman haji yang telah berlalu... tiba-tiba chek (mak) aku bagitahu...

"abang eh... cikgu haron telefon.. die kate nok masuk minang kak na..."

alhamdulillah...aku bersyukur.. dok sia-sia aku berdoa kat masjid haram... makbul jugak akhirnya... walaupun agak lambat tapi insya Allah ada berkatnya.. aku bersyukur padamu ya Allah... detik hati ku..

tarikh 1 mei 2009 bertunang... dan 18 julai 2009 bernikah... alhamdulillah... segalanya selesai..


*****

"abang! gi lah mandi.. pukul 9 doh ni.. kekgi orang nok mari doh" jerit ayahku dari jendela biliknya... Ya Allah... aku mula kalut.. dohlah kene bace quran sebelum stat majlis... badan masih berpeluh lagi ni... huhuhu

baru je aku masuk bilik air tiba-tiba terdengar suara adik aku memanggil dari luar... "abang!! cepat sket... tok kadi sampai doh...die nok jumpe abang niii!!!"... ah sudah... aku mula kalut... mandi ala kadar tapi masih sempat bersabun... cepat-cepat aku mengemaskan diri... dan bergegas aku keluar... dan...

haaa...tubek pon ustaz al-hafiz kite... kate tok kadi kepada aku... aku tersengih macam kerang busuk... hehehehe

selepas majlis akad nikah bergambar selesai... aku dengan pantas menukar baju.. dari baju melayu bersampin lengkap bak laksamana bumi melaka kepada baju bekerja ibarat mat rempit yang kehilangan motor... huhuhu

dari pagi hinggalah petang dalam pukul 6 petang aku bekerja keras... berpeluh sampai ke tapak kaki tapi extra kilo tetap dok hilang.. huhuhu

terima kasih aku ucapkan kepada semua orang yang banyak menolong bagi menjayakan majlis perkahwinan kakok aku ini ...hanya Allah saje yang dapat balas jasa kalian.. semoga kalian akan mendapat pahala yang berlipat kali ganda... insya Allah...

wassalam...

0 comments:

Post a Comment