XPDC Ziarah Mahabbah

by ibnu yusof

ustaz khairul

cerita sirah dari ustaz khairul

pserta muslimin dihadapan jabal thur
peserta muslimat

jabal rahmah

ustaz wadi bercerita

para peserta mendengar ceramah sambil dikelilingi unta

masjid hudaibiyyah

ustaz ayub

tapak lama masjid hudaibiyyah

pembotolan susu

unta

para peserta diladang unta



Alhamdulillah segala puji bagi Allah tuhan yang menjadikan kita dan tuhan yang menjadikan seluruh alam semesta. Selawat dan salam untuk junjungan besar Nabi Muhammad SAW ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan para pengikutnya sehinggalah ke hari qiamat.


Selepas selesainya Program Kursus Haji dan menunaikan ibadah haji, baru-baru ini telah berjalan satu lagi program kerjasama antara pihak UQProteam dan komuniti Malaysia di Yanbu iaitu pada hari Khamis 7 Januari 2010. Program ini dinamakan Program Ziarah Mahabbah. Program ini adalah bertujuan untuk menerangkan dan menceritakan kepada para jemaah mengenai Sejarah Perjalanan Hidup Rasulullah bermula dengan kelahiran baginda sehinggalah kewafatan baginda SAW disamping menanamkan rasa kecintaan kepada Rasulullah dan agama islam itu sendiri.


Program Ziarah Mahabbah ini disertai oleh seramai lebih kurang 70 orang peserta termasuk dewasa dan kanak-kanak. Program ini juga dikenakan sedikit yuran untuk menampung kos perjalanan ziarah dan kenderaan iaitu sebanyak Sr80 bagi dewasa dan Sr40 bagi kanak-kanak. Antara tempat-tempat bersejarah yang dilawati adalah Jabal Thur, Jabal nur, manasik haji- arafah, mudzalifah dan mina- Masjid Hudaibiyyah dan juga ladang unta.


Program ini bermula kira-kira jam 8:00 pagi dan berakhir kira-kira jam 2:30 petang. Sambutan dari para peserta adalah amat mengalakkan dan semangat yang ditunjukkan mereka menambahkan lagi kekuatan kepada kami pihak UQProTeam untuk memberikan yang terbaik kepada peserta.


Ziarah Mahabbah berakhir dengan jamuan makan tengahari di Mat'am safa dan dibelanja oleh peserta program. Jutaan terima kasih kami ucapkan kepada anda semua. dan sekiranya ada kesilapan dan tersalah bahasa kami memohon jutaan kemaafan dari pihak anda semua. Dan segala komen dan cadangan boleh lah dihantar kepada email UQProteam. Semoga kita boleh bekerjasama pada masa-masa yang akan datang. Segala kerjasama yang diberikan oleh komuniti Malaysia Yanbu amatlah kami hargai. wassalam.

*****
p/s: artikel kali ini adalah agak berbentuk laporan sedikit kerana saya juga mengupdatekan blog UQProTeam. Dan insya Allah bila berkesempatan saya akan menceritakan juga kisah-kisah di setiap tempat yang dilawati dan bersejarah dibumi Makkah ini.

1 comments:

Anonymous said...

Dear Ibnu Yusuf.
Memang lama tak jumpa...insyaallah satu hari nanti mungkin kita jumpa lagi...salam pada yang lain2!

Post a Comment