Ayah Saya

by ibnu yusof

AYAH KU

Hensem: mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi....


Satu,
kasih nan abadi,
tiada tandingi,
DIA yang satu.

Dua,
Sayang berpanjangan,
Membawa ke syurga,
Kasihnya Ibu.

Tiga,
Lapar dan dahaga,
Rela kau korbankan,
Setianya Ayah.


Hari ni bertarikh 10/01/10.

Ayah saya namanya Mohd Yusof bin Ibrahim. Berasal dari kampung Pulau Rusa sama tempat dimana saya dilahirkan. Ayah saya bekerja sebagai seorang peniaga dan mempunyai sebuah kedai yang bernama Bangun Bina Enterprise yang terletak dikampung Wakaf Mempelam Kuala Terengganu. Ayah saya berniaga barangan hardware (barangan untuk membina rumah). Dulunya ayah saya bekerja sebagai seorang Kastam DiRaja Malaysia. Kemudian ayah saya berhenti dan pulang ke kampung halaman untuk berniaga. Ayah saya sekarang ini tinggal 1040-A simpang Empat Jalan Losong Haji Mat Shafie 20050 Kuala Terengganu. Ayah saya mempunyai 9 orang cahaya mata yang lawa-lawa dan hensem-hensem, 3 orang menantu lelaki yang segak bergaya, 3orang cucu lelaki yang comel-comel dan 2 bakal cucu yang akan menyusul mungkin dalam bulan 6 ni (insya Allah). Dan seorang seorang bakal menantu PEREMPUAN tidak lama lagi insya Allah.

Ayah saya bekerja bersungguh-sungguh untuk mencari sesuap nasi untuk anak-anaknya . Ayah saya berusaha bersungguh-sungguh dalam mendidik anak-anaknya supaya menjadi anak yang soleh dan solehah. Ayah saya tidak akan duduk senang kalau anak-anaknya berada didalam kesusahan. Ayah saya akan bergembira sekiranya anak-anaknya gembira. Dan ayah saya tidak pernah mempamerkan kesusahan dan kesedihan yang dihadapinya kepada anak-anak kerana ayah saya tidak mahu menyusahkan anak-anaknya. Ayah saya tidak pernah menolak kehendak anak-anaknya. Ayah saya sentiasa cuba untuk memenuhi segala kehendak anak-anaknya. Ayah saya.... Ayah saya.... Ayah saya....

Sekarang ayah saya sedang berada di Madinah Al-Munawarrah selepas beberapa hari berada di Makkah al-Mukarramah. Walaupun hanya beberapa hari berjumpa sudah cukup bagi saya untuk menghilangkan kerinduan dihati dan mengumpulkan semangat untuk belajar dengan bersungguh-sungguh. Lagipun final exam just around the corner so saya kenalah struggle betul-betul untuk menghadapi exam dan supaya saya menjadi kebanggaan ayah saya.

Kenapakah hari ini saya menulis satu post khas untuk ayah saya? Kerana 08/01/10 iaitu 2 hari yang lalu adalah hari lahir ayah saya yang ke 56. Walaupun sudah agak terlewat tapi saya tetap tulis post ini kerana saya sayangkan ayah saya. Saudara dan saudari sekalian mesti amat sayangkan ayah anda semua seperti saya amat sayangkan ayah saya. wahai saudara-saudariku yang seagama dengan saya,saya berpesan kepada diri saya sendiri dan saudara-saudari sekalian marilah kita bersama-sama berbakti kepada kedua Orang tua kita selagi mereka masih hidup dan dan sayangilah mereka dengan sepenuh hati kita. Dan janganlah kita menjadi anak-anak yang tidak mengenang budi dengan menderhakai mereka. Dan kepada saudara-saudari yang sudah kehilangan ayah atau ibu atau kedua-duanya sekali perbanyakkanlah doa dan bersedekah pahala kepada mereka kerana doa anak yang soleh dapat membantu mereka dialam sana. Nabi Muhammad SAW ada menyebut bahawa 3 perkara yang dapat membantu anak adam selepas kematiannya adalah sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan DOA ANAK YANG SOLEH.

Wallahu'alam

*****

p/s: lagu kat atas tu pernah saya nyanyikan semasa sekolah rendah dahulu.lagu yang telah diubah suai dari nyanyian irwan oleh cikgu muzik sekolah saya cikgu fatin amira. Dan lagu ini saya tujukan has untuk ayah saya.



1 comments:

My Life said...

salam..

selamat ulangtahun kepada ayah ustaz... moga ayah ustaz sentiasa dalam lindungan dan redhanya.. insyaallah..

saya amat sayangkan ayah saya

Post a Comment