Pertemuan Pertama

Yang diPertua Madinah
Ustaz Asyiq

Timbalan Yang di Pertua
Ustaz Aziz Abas


Exco Perhubungan dan Kebajikan Makkah
Ustaz Aswadi


sedang bersantap

antara exco madinah yang hadir
akmal, ikmal dan yazid

keseluruhan Exco PPM Makkah dan Madinah


Pertamanya sebelum bercerita panjang inginlah saya mengucapkan syukur ke hadrat Allah SWT kerana masih memanjangkan umur kita semua hingga ke saat dan ketika ini dan masih mengurniakan kita pelbagai nikmat yang tiada tandingan kepada hambanya walaupun ramai dari hambanya menderhaka dan mengingkari perintahnya. Segala puji bagi Allah yang segala alam ciptaannya berada didalam genggamannya dan yang Maha Perancang dan Maha Melaksanakan Perancangan. Semoga perancangan kita bersamaan dengan perancangan yang telah Allah tetapkan untuk kita semua insya Allah. Tidak lupa juga selawat dan salam untuk sayyidina mustofa nabi Muhammad SAW dan juga untuk ahli keluarga dan para sahabat baginda sekalian.

Hari rabu minggu lepas seperti mana yang dirancangkan kami berjaya melangkahkan kaki ke bumi Madinah al-Munawwarah. Perancangan bersama antara usrah keluarga Makkah dan exco baru PPM Makkah. Dan ini merupakan aktiviti pertama yang dijalankan oleh ahli PPM selepas MAT baru-baru ini. Sebenarnya aktiviti ini adalah terbuka kepada semua ahli PPM, akan tetapi oleh kerana kesibukan peperiksaan dan beberapa musyaqqah yang lain, sebahagian ahli tidak dapat mengikuti program ini. Antara program utama program kali ini selain daripada menziarahi Rasulullah dan Masjid Nabawi, juga sebagai langkah pertama untuk menguatkan lagi ikatan yang telah lama terjalin diantara PPM Makkah dan PPM Madinah. Kami bertolak dari kota kira-kira jam 8malam dan sampai di bandar madinah kira-kira jam 1:30 malam dan dalam keadaan masih tiada hotel dan tempat tinggal. Gamble betul kami-kami ketika itu. Kalau nak dikutkan sepatutnya perjalanan itu mengambil masa tidak sampai 5 jam. Akan tetapi oleh kerana kelekaan kami berbual di SASCO (macam RnR di Malaysia) yang melebihi 1jam maka kami terpaksa menanggung kelewatan yang disebabkan oleh kami sendiri. so ... Padanlah dengan muka kami...sape lagio kalu yang bujang-bujang disaudi ni...hehehe.

Ketibaan kami di Madinah disambut dengan kesunyian dan keheningan yang menenangkan jiwa dan tidak lupa suhu yang agak sejuk yang menyegarkan mata kami yang dah kuyu. Memang tenang dan segar. Kalau tak percaya tanyalah saya hehehe... Kira-kira jam 2:30 pagi kami menjumpai tempat menginap. Alhamdulillah memang murah dan memuaskan hati. Bila lagi nak tido kat hotelkan... Time-time hotel murah nilah.... nanti dah masuk musim umrah dah tak merasa lagilah harga macam sekarang dan tak merasa lagilah nak tido kat hotel... kalau boleh dar pon dah dikire cukup baik. Anyway Alhamdulillah... malam tu berakhir dengan kami pakat-pakat tido dan cuba dan berusaha untuk solat berjemaah di Masjid Nabawi. Tahniah buat yang berjaya dan yang terkandas seperti diri ini jutaan takziah diucapkan. Nasib baik terkejut jugak walaupun hanya solat dalam bilik hotel.

Program Ikatan Mahabbah kami bermula lebih kurang jam 2 petang di mat'am muazzin (kalau tak silap). Kalau nak ikutkan program ni bermula jam 1;30 petang, akan tetapi oleh kerana kelemahan dari pihak kami maka kelambatan terjadi. Jutaan kemaafan dipinta dari pihak antum semua. Alhamdulillah walaupun kami terlewat dan agak tersasar dari jadual asal tetapi kami tetap disambut dengan kuntuman oleh para sahabat dari PPM Madinah dan semamngnya itu amat menyenangkan hati kami kerana kami bimbang takut-takut dimarahi kerana kelambatan kami. Yelah... dahlah nak jumpa diorang pastu lambat. sape-sape pon akan rasa marahkan... betul tak? Kalau tak betul sila betulkan saya. Dan juga lupa hendak di'highlight'kan disini sahabat-sahabat kami di Madinah pada ketika itu sedang berhadapan dengan longgokan kertas peperiksaan (Semoga antum semua akan berjaya didunia dan akhirat insya Allah) dan assigment. Kami amat terharu dengan sambutan yang hangat dan kehadiran hampir kesemua Exco PPM Madinah walaupun mereka pada ketika itu sedang menghadapi saat genting dan sukar. Terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada anda semua. Terharunya.... Kami dijamu dengan nasi kambing dan ayam. Memang sedap hingga menjilat jari dan kerana kesedapan yang amat, ada diantara kami yang buat-buat tak malu mintak tambah...hehehe. bagus jugak, sebab dia yang buat tak malu kami semua dapat tambah nasi yang sedap itu.... buurrpp kenyang....

Sepanjang pertemuan yang yang berlangsung kira-kira sejam kami sempat beramah mesra dan berkenalan diantara satu sama lain. Dan kalau pun sudah ada yang dikenali pada sebelum ini, kami dapat merapatkan lagi hubungan diantara kami dengan pertemuan ini. Kira-kira sejam kemudian pertemuan kami berakhir. Kalau nak diikutkan hati kami ni, nak je kami lanjutkan lagi pertemuan kali ini. Walaupun sungguh berat hati ini rasakan, akan tetapi kami memahami keadaan yang dihadapi oleh sahabat Madinah jadi kami meminta untuk mengundur diri dan mengakhiri program dengan acara bergambar beramai-ramai. Sekali lagi jutaan terima kasih kami ucapkan kepada para sahabat madinah kerana sanggup bersusah payah untuk menyambut kami.


إنما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم

"Sesungguhnya orang-orang mukmin itu adalah bersaudara, maka pulihkanlah hubungan diantara dua orang saudara mu (yang bertelagah)"

Wallahu'alam...

27/01/2010
2:21 a.m

0 comments:

Post a Comment