PENGALAMAN RAMADHAN.....

by ibnu yusof

Salam Ramadhan buat semua.... semoga hari ini bukanlah Ramadhan yang terakhir untuk kita... dan semoga selepas ini kita masih diberikan peluang untuk merasai kenikmatan hidup dibulan Ramadhan yang akan datang insya Allah...

Semalam adalah malam yang ke 29 Ramadhan... berkemungkinan besar merupakan malam yang terakhir dalam bulan ramadhan kali ini... dan semalam jugak adalah malam yang terakhir kita berterawih dan aku menjadi imam terawih... selepas ini kita perlu untuk menunggu hampir setahun untuk kembali solat tarawih... kerana solat tarawih hanyalah dibulan ramadhan... dan sekiranya kita berniat "sahaja aku menunaikan solat terawih 2 rakaat sunat kerana Allah taala" pada bulan ramadhan.... maka tiadalah gunanya... kerana tarawih adalah ibadah yang dikhaskan untuk bulan ramadhan sahaja...

Dan selesai solat subuh tadi menandakan tugas aku sebagai imam subuh di surau Gelong bilal juga tamat... berbagai-bagai pengalaman yang aku dapat semasa menjadi imam di kedua-dua tempat yang bersejarah ini... pengalaman pahit manis yang menceriakan lagi hidup aku...

Suatu malam yang hujan....

aku terlewat untuk bertolak ke surau ladang.... sehinggakan aku memecut kereta seperti maikel sumaker.... sampai betul-betul depan maiden aku ter"Duumm".... aku tak sengaja... betul... aku tak terperasan... die naik basikal kat celahan pokok kat tengah divider dan lampu jalan pon tak nyala... gelap... sedar tak sedar orang tu dah ada kat depan... apa lagi ... "DUUUMMMM".... aku terus membrek... berhenti... aku bergegas keluar... aku pergi cek... sekali abang tu dah bangun... rilek cam takde pape... cume ade sedikit pendarahan di kepala... aku segera mintak maaf... dan die pon mintak maaf kat aku... die kate memang salah die pon... duk kat tengah-tengah jalan... tapi aku berdebar.... aku menghulurkan sedikit duit sebagai ganti rugi dan tanda mintak maaf...dan aku jugak bagi die nombor phone aku... kot-kot ade apa-apa lagi yang die nak mintak ganti rugi dari aku... dan sampai sekarang abang tu tak telefon... alhamdulillah abang tu tak kena kot depan... hanya tersentuh dengan side mirror aku je... kalau kene kat depan...

dan selepas dari tu... aku tak pernah turun lewat dari rumah... dan aku hanya bawak kete dalam 80kmh sahaja... fobia terus...

suatu subuh yang hening...

aku bergegas menuju kereta... tanpa aku sempat memanaskan enjin kereta... aku mengundur dan terus memecut laju menuju ke surau gelong bilal... aku sampai dan terus memarkir kereta di tempat biasa... aku bergegas keluar kereta... ketika tu aku dah nampak para jemaah sedang solat sunat qabliyyah... sempat lagi lah ni... sebut aku dalam hati... aku dengan pantas berjalan menuju ke surau... dan aku membrek kaki ku... kenapa? kerana sememangnya aku tahu kat depan aku tu ade longkang walaupun lampu jalan masih tak berfungsi.... kerana aku dah tiap-tiap haru lalu ikut jalan tu... aku tanpa berlengah-lengah lagi bertukar menjadi ahli lompat jauh negara... melompat sekuat hati walaupun longkang hanyalah sekangkang kera saiznya... eeiiiyaaahhhh!!!.... aku menjerit dengan penuh semangat.... tiba-tiba.... "DUUSSHH!!!".... alamak... bile pulak longkang ni ade kat sini... huhuhu... aku lompat dan masuk ke dalam longkang rupanya...nasib baik aku dah angkat jubah aku awal... jadi kene sikit je selut kat jubah aku.... tapi seluar putih aku kat dalam jubah tu... habeess... huhuhu... ntah bile kat depan tu ade longkang pon aku tak tahu... maka tak sempatlah aku jadi imam untuk hari tu... yelah... habis lencun seluar aku tu aku basuh...camnelah nak jadi imam... lepas solat aku cerita kat imam tetap... sekali die gelak sakan... die kate longkang tu baru digali semalam untuk letak kabel lampu jalan... jadi aku yang tidak tahu menahu menjadi mangsa keadaan... huhuhu... dah takdir...huhuhu

Dan begitulah ceritanya... semuanya terjadi gara-gara LEWAT... kalau awal semua ini insya Allah takkan terjadi... pengalaman!!... pengalaman!!... tapikan sebenarnya bagus jugak kene benda-benda macam ni... kalau tak manusia takkan beringat... Allah nak mengajar aku lah tu supaya jangan lagi LEWAT... huhuhu... jadi sedara dan sedari sekalian aku mengambil peluang kali ini untuk berpesan kepada anda semua...janganlah LEWAT dalam segala hal... tak kiralah hal keduniaan ataupun hal-hal yang berkaitan dengan akhirat...

Dan dikesempatan ini jugak aku ingin mengucapkan kepada semua pembaca yang setia @ yang tidak setia @yang sengaja @ yang tak tersengaja baca blog ini.....

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI MAAF ZAHIR

BATIN... MINAL AIDIL WAL FAIZIN....

KULLU 'AAM

WA ANTUM BILKHAIR...

TAQABBALALLAHU MINNA

WA MIN KUM...


wassalam...

1 comments:

The Lonesome Traveler said...

Kalau dah kawan Lutfi tu, perangai kelakar pun sama..
Jadi imam jugak ya? Alhamdulillah, untung mak & ayah dapat anak yg bagus mcm ni.

Kak Fida

Post a Comment