cerita semalam...

by ibnu yusof

Alhamdulillah... segala puji bagi Allah taala yang telah menghidupkan kita selepas mematikan kita... jutaan kesyukuran ku panjatkan kepada Allah taala kerana telah mengurniakan kepada aku ketenangan hati dan kekuatan dalam mengharungi ujian dibulan Ramadhan al-mubarak ini... sedar tak sedar hari ni dah masuk hari yang ke 14 umat islam berpuasa... begitu pantas masa berlalu... semakin lama ramadhan semakin hampir kepada penghujungnya... dan kini kita sudah berada pada pertengahan 1/3 yang kedua seperti mana yang disebut oleh Rasulullah S.A.W didalam hadithnya:

"Ramadhan itu awalnya rahmah dan pertengahan pengampunan dan pengakhirannya pembebasan dari api neraka"

Ramadhan satu bulan yang penuh keberkatan... bulan yang dilimpah dengan segala rahmat... segala nikmat... segala pengampunan.... maka amatlah tidak bijak bagi orang-orang yang tidak menggunakan peluang ini dengan sebaik-baiknya... peluang yang hanya datang setahun sekali... dan jika terlepas pada kali ini belum tentu kita akan bertemu lagi dengan Ramadhan yang akan datang... kerana kita tidak tahu bilakah malaikat Izrail akan datang menemui kita... untuk membawa kita bertemu dengan Allah subhanahu wa taala... dan pada ketika itu segala penyesalan sudah tidak ada gunanya lagi... semoga Allah menjadikan kita tergolong dalam golongan hamba-hambanya yang bertaqwa dan beramal soleh insya Allah...

*****

semalam aku berterawih di surau ladang... dan aku sememangnya ditugaskan untuk menjadi imam disitu selama sebulan dibulan ramadhan... dan semalam aku selesai solat tarawih dan witir jam 9.40 malam... dah macam the flash pulok rasenye... huhuhu...

dan kalau mengikut jadual asal sepatutnya pada jam 10:35 kami student-student umm al-qura Terengganu akan bertemu muka di restoren Chilada seafood selepas beberapa lama tidak bersua... rasa rindu memenuhi jiwa-jiwa kami... kami hanya merancang dan Allah yang maha menentukan... oleh kerana ade sedikit keuzuran oleh beberapa orang kawan kami terpaksa menukarkan tarikh kepada suatu waktu yang belum ditentukan lagi... tapi insya Allah dalam masa yang terdekat ini...

- Aswadi diuji oleh Allah taala dengan demam panas dan sakit kanjarang (aku pon xtahu sakit ape ni...kalau ikutkan kata mak wadi.... katenya bengkak urat dicelah kelangkang...di kedua-dua belah pahanya... dan kalu itulah sakitnya... memang sakit yang amat... kalau kene 1 pon memang dah sakit sangat... kalau dua hanya Allah yang tahu...) semoga Allah taala mengurniakan kesihatan kepada beliau supaya dapat kembali berkhidmat di masjid pengadang baru sebagai imam terawih... insya Allah...

-Lutfi a.k.a kamitaken.... sudah bersiap sedia untuk pergi ke tempat yang dijanjikan bersama-sama keluarganya (ayah, isteri dan anak sulong dan BAKAL ANAK YANG MASIH DIDALAM KANDUNGAN) selepas selesai menjadi imam terawih di masjid sungai rengas lama... tapi tiba-tiba terpaksa membatalkan hasratnya di saat akhir kerana ayahnya ade kerja... (aku ingatkan nak belanja tapi dah tak jadi xpelah...takde rezki...mugkin lain kali kot...huhuhu)... anyway tahniah untuk PI diatas kehamilan isteri anda... semoga akan menjadi anak yang soleh insya Allah... masya Allah tabarakallah...

-Asnawi@as@nawi... tiada berita sebab aku tak contact die... kenapa? sebab aku dah mintak tolong lutfi untuk mengkhabarkan kepada nawi kerana nawi dan lutfi menjadi imam di satu tempat yang sama... untuk pertemua yang seterusnya aku akan contact nawi sendiri sebagai untuk menta'kidkan ajakan lutfi... insya Allah...

-Nik Fairul Irwan @ abang Ayub... menjadi imam terawih di satu kawasan perumahan di gong badak... aku tak tahu ape name surau tu... tapi tempat yang sama ayub jadi imam tahun lepas... semasa aku telefon ayub dalam pukul 10 lebih sikit-sikit ayub masih dirumah... no hal lah sebab masa yang dijanjikan adalah pukul 10:35... "ayub... malam ni kansel lah... kite tuko tarikh lain lah deh..."

-Aku @ syahir @ syah... selesai terawih di surau ladang 9:40 malam... tadarus sket... aku amik 3 maqra' sekaligus... dan aku tinggalkan jemaah untuk meneruskan bacaan... aku dah masuk kerete dan bersiap untuk bertolak ke Chilada... sampailah mesej lutfi kate tak jadi... dan aku terus menekan minyak dan ... balik... hehehe...buleh je aku nak naik semula ke surau... tapi bila dah malas dah menguasai diri... faham-faham jelah... huhuhu...

begitulah keadaannya cerita semalam... dan lepas ni aku nok fikir bile pulok tarikh nak gi makan kat chilada... fikir...fikir...fikir... huhuhu

Wallahu 'alam...




0 comments:

Post a Comment