Kisah ini diceritakan oleh ustaz mustafa kamal di surau al-ikwan flat gelong bilal... diambil dari gurunya syeikh habib omar..

*****

Ada seorang guru yang mengajar ilmu tasawwuf disebuah negara (ust ade sebut tapi aku tak ingat) yang hidup didalam keadaan kedhoifan ibarat kais pagi makan pagi kais petang makan petang... beliau mempunyai ramai anak murid yang belajar dengannya... pada suatu hari datanglah seorang murid bertemu dengan si guru yang berhajat untuk keluar berlayar untuk belajar dan datang untuk meminta keizinan daripada sang guru... seraya berkata

Si pelajar : wahai guru... saya ingin keluar belayar untuk menambahkan lagi ilmu didada.. maka izinkanlah saya untuk pergi wahai guru...

Si guru menjawab... "pergilah wahai anakku... aku izinkan dikau pergi... ingatlah segala ilmu yang telah engkau pelajari... dan ingatlah wahai anakku... setibanya engkau disana engkau carilah si folan bin folan... sesungguhnya dia adalah sahabatku... kirimkanlah salamku kepadanya dan mintalah daripadanya nasihat untuk diriku..."

Maka berlalulah si pelajar untuk meneruskan perjalanannya untuk mencari ilmu dan kerdhaan Allah... setibanya disana si pelajar terus mencari orang yang dimaksudkan oleh sang guru untuk menunaikan segala amanah yang telah dipikulkan keatas bahunya...

Akhirnya si pelajar tiba disebuah kawasan yang cantik... sebuah rumah yang besar... mewah... seperti istana raja... menpunyai pengawal... dipenuhi dengan dayang-dayang yang sibuk berkerja...

Berkatalah si pelajar didalam hatinya... "adakah benar pemilik rumah ini yang dimaksudkan guru ku? gayanya seperti seorang yang mengumpul kekayaan dan meninggalkan akhirat.. si Pelajar mula berasa tidak selesa... akan tetapi oleh kerana perintah dari gurunya, si pelajar tetap menguatkan diri untuk bertemu dengan si pemilik rumah...

Sekali lagi si pelajar terkejut apabila melihat kedatangan si pemilik rumah... memakai pakaian yang mahal-mahal dan perhiasan yang indah-indah...

Berkatalah si pemilik rumah.. "wahai anak muda.. apakah gerangannya tuan hamba datang bertemu dengan saya? adakah tuan hamba mempunyai hajat?"

Si pelajar bertanya kembali... "adakah benar tuan ini si fulan bin fulan?"

Berkata si pemilik rumah... "ya..benar sekali... siapakah gerangan tuan hamba ini?..."

Jawab si pelajar... "hamba adalah anak murid kepada sang guru... beliau berkirim salam kepada tuan dan meminta tuan memberikan nasihat kepadanya.."

Maka berkatalah si pemilik rumah kepada si pelajar.... "kirimkan salamku kepadanya... dan katakanlah kepada guru mu bahawasanya aku berpesan kepadanya... CUKUP-CUKUPLAH INGATKAN DUNIA..."

Terkejut bukan kepalang si pelajar mendengar ucapan dari si pemilik rumah... bagaimanakah si pemilik rumah boleh berpesan kepada guruku yang serba kedhoifan dengan perkataan seperti itu? sedangkan si pemilik rumah itu sendiri hidup dalam kemewahan.... si pelajar menjadi konfius...

Setelah lama berlayar dan menuntut ilmu, maka tibalah masanya untuk si pelajar pulang ke pangkuan gurunya... dan tatkala tiba sahaja dinegaranya, si pelajar terus bertemu dengan sang guru...

"Wahai anakku... adakah engkau menemui orang yang aku amanahkan kepada engkau untuk mencarinya?"... tanya sang guru...

"Wahai guruku yang ku kasihi... aku telah menemui sahabat mu yang engkau maksudkan itu.. berliau berkirim salam kepada tuan guru...tetapi aku melihat beliau hidup didalam serba kemewahan dan kesenangan..."... cerita si pelajar kepada gurunya...

"Wahai anakku... apakah nasihatnya kepadaku?" tanya si guru lagi...

"Wahai guruku... beliau berpesan kepada tuan supaya... CUKUP-CUKUPLAH INGATKAN DUNIA.."....

Tatkala mendengar kata-kata nasihat daripada sahabatnya itu... sang guru terus menangis... menangis dan terus menangis... dan si pelajar semakin konfius...

"Wahai guru... kenapakah tuan menangis? aku tidak memahami apakah yang dimaksudkan oelh sahabat tuan itu... sepatutnya tuanlah yang menasihati sahabat tuan itu untuk melupakan dunia... tapi sekarang ini keadaan adalah berlainan sama sekali" tanyan si pelajar menunjukkan rasa tidak puas hati...

"Wahai anakku... ketahuilah olehmu... sesungguhnya sahabatku itu... segala kemewahan dan kekayaannya yang dimilikinya itu tidak sedikit pun mampu menariknya untuk mengingati dunia... tetapi aku... walaupun hidup dalam keadan kemiskinan.... aku masih memikirkan akan hal-hal keduniaan... apakah yang akan aku makan pagi ini... apakah yang hendak aku makan pada malam ini... dapur ku telah lama kosong..." cerita sang guru kepada pelajarnya...

Maka fahamlah si pelajar situasi yang sebenarnya....

Ketahuilah wahai sahabat-sahabatku... bahawa sesungguhnya bukanlah harta yang melalaikan kita daripada mengingati Allah... dan bukanlah harta yang membawa kita kearah keduniaan... segalanya terletak pada hati... jika kita mampu dan berjaya untuk mendidik hati-hati kita untuk mengingati Allah dan hari akhirat... maka segala ribut dan badai yang melanda tidak akan mampu untuk mengubah apa yang ada di dalam hati kita... sama-samalah kita mengambil pengiktibaran daripada cerita ini... semoga kita dapat mengambil pengajaran daripada cerita ini... insya Allah...

Wallahu'alam
*****
p/s-cerita ini telah aku olah ayatnya mengikut citarasa aku sendiri tanpa mengubah maksud dan jalan cerita yang sebenar... hehehe

0 comments:

Post a Comment