Ingin sekali aku berkongsi cerita dengan pembaca sekalian pada ketika ini...satu cerita yang menggembirakan hatiku..satu lagi cerita yang yang menyebabkan hatiku sebak dan hampir menitiskan airmata ketika mengingatinya...hanya bermula dengan satu mesej daripada kakak ku yang second...insya Allah akan ku titipkan kisahnya pada kalian esok sebab jam di laptop ku ini sudah menunjukkan jam 2:21 a.m...dan mataku juga dah mula nak tertutup... mengantuk...

***
25 mei 2009 4:38 p.m (waktu saudi)....

Kak choh@Nurul Aisyah kakak ku yang second..menulis sekeping mesej kepada aku adiknya yang jauh diperantauan..

salam..abang (panggilan manja aku dirumah...hahaha..mungkin sebab aku anak sulong lelaki dalam family ku kot) duk wak mende?stady doh ke sementara tunggu orang terengganu gi dinung (makkah)? kekgi abang nok balik, wak balik zamzam hok tawaf. buleh wak AIR SELUSUH kak bulan 9 ni..hehe..

begitulah lebih kurang bunyinya mesej...hmmm...biasalah orang suruh wak balik air zamzam ni... kalau tak suruh pon memang aku akan bawak balik jugak..kurang-kurang 1 tong 10 liter..dok pelik tu..tiba-tiba impuls yang datang dari pembacaan aku pada mesej tadi baru dapat ditafsirkan (lambat sket..katenye ade road block dalam perjalanan tadi..) dan aku dapat 'menangkap' sesuatu keANEHan pada mesej tersebut.... "wak balik zamzam hok tawaf? buleh wak AIR SELUSUH?" aku tertanya-tanya sendirian... apakah maksud disebalik ayat itu?air selusuh tu air jenis nape pulok? xcukup lagi ke jenis-jenis air yang ade kat muka bumi ni? ade air TEBU (nyum nyum), ade air masak.. ade air oren ..sirap..cikung...dan banyak lagi..tp ape ke jenisnya air selusuh ni? ish..payah betul...

BERITA GUMBIRA...

"Alhamdulillah "...aku menjerit perlahan... Ya ALLAH...(kenapalah aku ni lambat sangat pick-up...ish ni mesti sebab xmakan 7 biji kismis waktu pagi ni...hehehe)...air selusuh tu kan air orang nak mudah beranok (bersalin)..jadi maknanya kakok aku dah mengandung lagi..maknanya bilangan anak-anak sedara aku akan makin bertambah..makin hepilah hidup aku..skarang ni dah ade 2 orang..kedua-duanya lelaki...sorang anak kakak sulong aku yang kini menetap di Putrajaya dan sorang lagi anak kakak ku yang kedua ini....dan kini insya ALLAH akan bertambah lagi...(nama anak-anak diorang aku aku masuk kan dalam entri pengenalan keluarga aku pada masa-masa yanag akan datang insya Allah..) segala puji bagi MU ya ALLAH..Tuhan Yang Maha Pencipta..Ya ALLAH selamatkanlah kakak ku dan anak didalam kandungannya...amin....

aku mereply mesejnya... "insya Allah..beres..loo... bakpe x kabo (bagitahu) awal-awal..."
***

(jap eh..ust wadi dah panggil makan lunch..hari ni gilirang die n ust falah yang masak..lepas ni kita sambung lagi bercerita yee...)

***

sekali lagi bunyi air mengalir (henset aku lah tu) menggamit perhatian....skrin henset ku paparkan dihadapan mata ku yang coklat..hahaha...korang nak tahu ke ape yang kakak aku jawab? " haha..saje je xmboh kabo...(kandungannya) due same ngan kasyful...." haa..tu lah jawapannya.....selamber je die jawab camtu...kurang asam boi betullah..hahaha..aku teruskan lagi pembacaan mesej yang belum lagi aku abiskan.. "abang tahu x bil (syabil-adik ke tiga aku merangkap anak bongsu lelaki dan anak ke tujuh dalam family) nok kene operate smula sebab tulang x sambung lagi..tp skarang nak ikhtiar cara kampung..gi berubat kat tanah merah..." jantung ku tersentap..degup..operate? tulang x bersambung? tapi macam mana buleh berjalan tanpa tongkat kalau tulang x bersambung...maknanya kaki bil masih tidak stabil macam asal lagi.. kalau cara kampung nak kene patahkan balik ke paha bil? seksanya....bermacam-macam perkara mula terlintas dalam kotak fikiran ku.. aku mulai bimbang.. gusar.. tak menentu...

***
4 syawal 1429...(CERITA SEDIH BERMULA)

Sudah menjadi rutin tahunan bagi keluarga ayah aku dan semua adik beradiknya berkumpul di rumah ayoh de ri (pak cik ku) di kampung pak madah, bukit payong pada hari keempat dalam bulan syawal..dan juadahnya adalah feveret aku..sate ayam....

"bil gi sendirilah rumoh ayoh de ri...naik motor..." kami membiarkanya berlalu...

aku berkonvoi bersama-sama ayah ku 2 buah kereta menuju ke destinasi...2 biji kereta milik kakak-kakak ku masih belum bertolak..agak lambat mungkin...hampir beberapa meter lagi untuk sampai di lorong masuk rumah pakcik ku..aku melihat keretya yang dipandu ayah ku diperlahankan..N95 ku berdering...nombor ayahku tertera di skrin telefon....aku menekan butang hijau..dan aku terdengar suara....

"abang!!bil eksiden kat traffic light sungai rengas...abang pusing semula..."..aku terus mengundurkan kereta..terus ku pecut ke kampung sungai rengas...aku tiba di tempat yang diberitahu.... kosong.. seolah-olah tiada apa yang berlaku...aku menyebut dalam hatiku..mungkin tak ade ape-ape kot...hanya sekadar untuk menenangkan hatiku...adik aku -MI- di sebelah berkata..xmende-mende kot..pusing smule lah.. telefon ku berdering lagi.."Depan rumah kamal (mansor)".... sekali lagi aku memecut...sampai...aku melihat jalan sudah jem...hatiku mula rasa tidak sedap..jantungku berdegup kencang...aku keluar kereta...aku nampak motor aku yamaha lagenda 110 TAJ 6259 tersadai diatas jalan ....aku memanjangkan langkah...aku nampak... bil terbaring lesu diatas jalan...aku perlahan-lahan pergi..mulut ku kaku...mataku memandang wajahhnya..lesu..kelopak mata ku mula bergenang...

masih terbayang diruang mataku pada ketika ini wajah pucat adikku..situasi yang berlaku ketika itu masih sahaja berlegar-legar di dalam kotak fikiranku...hampir saja aku menitiskan air mata diatas laptop ku ini..

ambulan tiba..dan segalanya berakhir....

"YA ALLAH..KAU SEMBUHKANLAH KAKI ADIKKU..JAUHKANLAH KAMI SEKELUARGA DARI SEGALA BALA BENCANA DUNIA DAN AKHIRAT...YA ALLAH...BANTU LAH UMAT ISLAM DI SELURUH DUNIA.."

( masih ade banyak yang hendak aku ceritakan..bagaimana pengalaman ku bermalam di hospital di wad bahagian tulang dan kemalangan...bermacam-macam karenah yang dapat aku saksikan..berbagai-bagai keadaan mangsa yang dapat aku lihat..insya Allah dalam ceritakan dalam siri-siri yang akan datang)


WALLAHU A'LAM

0 comments:

Post a Comment