QIAMULLAIL @ YANBU

by ibnu yusof












Alhamdulillah selepas selesainya program kursus haji kami teruskan lagi program kedua kami disana dengan mengadakan program qiamullail secara berjemaah. Bermula pada jam 4 pagi kami berkumpul diatas sutuh@atap rumah abang ramli dan diberikan sedikit taklimat oleh saudara Khairul Arifin mengenai kaifiyyah dan fadhilat qiamullail. Program ini disertai lebih kurang 30 orang peserta muslimin dan muslimat.Solat tahajjud dan solat sunat taubat diimamkan oleh saudara Khairul manakala solat hajat dan witir diimamkan oleh saudara Falaahuddiin. Saudara Aswadi diamanahkan untuk menjadi imam bagi solat subuh. Dengan alunan suara yang merdu dan mengasyikkan beliau menyelesaikan solat dengan doa selepas berzikir.

Selesai qiamullail dan solat subuh kami dijamu dengan pelbagai juadah makanan melayu asli seperti nasi lemak, nasi kapit (himpit) bak kata orang Terengganu dan mee goreng.sememangnya sedap-sedap semuanya.lazat hingga menjilat jari.

Program selesai lebih kurang jam 8 pagi dan kami pulang ke rumah haji rohaizad untuk menyambung istirehat kami memandangkan kami masih mempunyai 1 lagi kursus haji pada waktu maghrib pada hari tersebut iaitu pada jumaat 13 November 2009.

wassalam....

p/s-ade lagi sambungan selepas ini insya Allah...

1 comments:

Okavango Delta said...

MashaAllah! Seronoknya berqiyamullail beramai2 macam ni.
Akak bloghopped dari blog Lutfi. Keep on writing.

Kak Fida

Post a Comment