UQ PRO TEAM @ YANBU

by ibnu yusof

peserta mula mendaftarkan diri masing-masing

petugas yang menjalankan tugas dengan baik

P.E.N.D.A.T.A.R.A.N

FRONT PAGE

khusyuk...

ibadah haji

peserta cilik yang cute

syarahan yang berapi...

haji rohaizad

pemakaian ihram

tutup penuh


cara pemakaian ittiba'

muhasabah haji oleh dr taib

peserta muslimin

peserta muslimat


Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah aku baru sahaja selesai menjawab soalan peperiksaan pertengahan semester bagi mata pelajaran Pengajian Bahasa dari Al-Quran Al-Karim.Aku telah menjawab sekadar yang termampu dan hanya Allah yang menentukan segalanya.

Hari ni aku nak bercerita sedikit sebanyak tentang perkara yang berlaku pada diriku sepanjang seminggu dua minggu ini. Mungkin ada yang tertanya-tanya apakah yang terlalu sibuk bagi tuan blog ni sampai teramat jarang sekali (penggunaan bahasa yang salah ni...hehehe) mengapdetkan blognya. walaupon blog aku ini tidaklah secanggih dan sepopular blog orang lain akan tetapi aku yakin ade orang yang selalu membaca blog aku yang tidak seberapa ini. jutaan terima kasih aku ucapkan kepada anda yang sudi membaca celoteh aku yang mungkin bagi sesetengah pihak tidak bernilai dan hanya membuang masa si penulis dan pembaca sahaja. wallahu 'alam. biarkanlah mereka dengan anggapan mereka.. dan aku insya Allah akan meneruskan penulisan blog ini sekadar kudrat yang Allah kurniakan kepada aku... selagi mana masih ada keupayaan insya Allah aku tidak akan sia-siakan peluang untuk menulis.walaupun hanyalah sekadar bercerita kosong... ataupun cerita kehidupan seharian aku...kerana ini adalah blog aku...dan tempat aku luahkan apa-apa yang terkandung dalam fikiran aku yang terkadang aku sendiri tidak mampu untuk menyebutnya dibibirku... jadi biarlah jari jemari ku menggantikan mulutku untuk berbicara....

Sebagai permulaan ingin sekali aku ceritakan mengenai satu team yang baru ditubuhkan pada tanggal 1 November 2009 bertempat di restoren Felda D'saji. kami menamakan team kami dengan nama UQPRO TEAM. ahli kami terdiri dari 6 orang pelajar Umm Al-Qura University dan 3 orang penasihat dari kalangan pekerja-pekerja Malaysia yang tinggal di Makkah dan Jeddah.Apakah yang dimaksudkan dengan UQ PRO TEAM ini? adakah bermaksud bahawa kami adalah yang paling profesional dikalangan para pelajar yang lain? jawapannya adalah TIDAK... tidak sama sekali... kerana kami sedar sebenarnya masih berada didalam golongan yang masih lemah dan kurang ilmu pengetahuan... Jadi apakah sebenarnya maksud yang tersirat disebalik nama yang diberikan itu? Begini sebenarnya... UQ membawa maksud Umm Al-Qura iaitu salah satu dari nama bumi Makkah yang penuh barakah ini. disinilah tempat kami mencari ilmu untuk kemanfaatan semua.dan seperti yang telah disebutkan diatas tadi kami terdiri dari 6 orang ahli iaitu Khairul Arifin bin Mat Jais, Mohd Syahir bin Mohd Yusof, Mohd Aswadi bin Ali, Nik Fairul Irwan bin Nik Harun Aminarrashed, Ahmad Falaahuddiin bin Jasni Al-Fandani dan Mohd Nurul Hafiz bin Abdul Latif. manakala Pro membawa maksud golongan profesional (golongan pekerja)yang menjadi penasihat dan penaung bagi kami didalam setiap program yang telah dan yang akan kami rancangkan... jadi tidak timbul lagi permasalahan bahawa kami lebih pro dari pelajar yang lain ataupun kami lebih hebat dari yang lain kerana maksud sebenar pro itu adalah untuk menggambarkan kerjasama kami dengan golongan profesional yang menetap di bumi saudi ini. Golongan Profesional yang dimaksudkan ini adalah Ibnu Wahid, Abu Ahmad.dan Abu Hakim dan akhir sekali pecahan ketiga iaitu Team bermaksud kumpulan yang membawa erti kami melakukan kerja secara berkumpulan dan akan cuba megadakan program-program yang dapat memberikan manfaat kepada penduduk Malaysia di Saudi khasnya dan jemaah haji/umrah amnya. begitulah penerangan ringkas mengenai maksud UQ PRO TEAM dan carta organisasi kami. semoga dengan penerangan ini dapat menolak segala dakwaan-dakwaan semberono dan tidak berasas yang mungkin ada kepada kami UQ PRO TEAM.

Sebelum tertubuhnya team kami secara rasminya, kami telah bergerak dan mengadakan pelbagai program seperti Motivasi,qiamullail dan tahsin fatihah untuk penduduk di Jeddah, Yanbu dan juga untuk pelajar-pelajar sekolah rendah di Malaysia. cuma pada ketika itu kami masih meletakkan nama bagi kumpulan kami ini dan sekembalinya kami di Saudi maka terbitlah cadangan diantara kami untuk menjadikan kami sebagai sebuah team yang rasmi dan berorganisasi. maka akhirnya tertubuhlah team kami ini secara rasminya.

Kami telah merangka beberapa program yang kini ada diantara program tersebut yang telah selesai dijalankan dan ada yang masih didalam pembikinan dan perancangan.antara program yang telah berjalan ialah program kursus haji di Yanbu dan Ranhill di Jeddah dan qiamullail di Yanbu.

KURSUS HAJI DI YANBU


Kami bertolak ke yanbu hari rabu 11November kira-kira jam 6 petang dengan menaiki toyota yaris kaler putih dan kuning yang disewa khas dari safi ent. Dan kami tiba di yanbu kira-kira jam 830 malam.setiba kami dilokasi kami disambut dengan meriah oleh Haji Ahmad Rohaizad Hanafiah (tuan rumah), Haji Ghazali, Haji Zuraily,Haji Suhaimi,Haji Amd Aql dan para hadirin yang lain. Di dalam rumah Haji Rohaizad telah ada sedikit sebanyak persiapan yang telah dilakukan seperti pemasangan video kamera dan lcd projector. Kami dah kecut perut sebenarnya kerana tidak sekali-kali kami menjangkakan semuanya akan berlaku se “grand “itu. Terlalu banyak persiapan yang diluar jangkaan kami. Tapi kami sebagai urusetia berazam untuk menjalankan program dengan sebaiknya dan cuba untuk memuaskan semua pihak.

Pada malam ketibaan, kami dijemput untuk makan malam dirumah salah seorang peserta program yang lebih dikenali sebagai Uncle Abang Pi. Pelbagai juadah yang disediakan dan kebetulan ‘tangki’ dah kosong… pucuk dicita ulam mendatang. Alhamdulillah… rezki dari Allah taala.


Sekitar jam 11 malam kami pulang ke rumah haji rohaizad untuk meneruskan lagi kerja-kerja yang tergendala. Banyaklah jugak kerja yang kami buat malam tu. Termasuk susun fail,buat sijil,susun kad peserta dan yang paling last kami dengar pembentangan daripada saudara hafiz dan bersoal jawab seketika sehinggalah jam menunjukkan 3:30 a.m…. lambat betul kami tido malam tu…tapi tak kesah sangat sebab kami memang dari awal lagi dah bersungguh-sungguh dan cuba sedaya-upaya untuk meminimumkan kesilapan dari pihak kami.

Keesokannya iaitu pada khamis 12 November 2009, program kursus haji berjalan seperti yang dirancangkan dan mengikut perjalanan masa yang ditetapkan oleh urusetia dan para peserta memberikan komitmen sepenuhnya dalam menjayakan program ini. Alhamdulillah dengan kehadiran lebih kurang 66 orang peserta dan penerangan yang terang daripada ustaz hafiz serta feedback yang kami terima dari para peserta, program ini boleh dikatakan berjaya. Banyak persoalan yang timbul ketika mana sesi diskusi dan soal jawab berlangsung sehinggakan jadual program yang sepatutnya berakhir pada jam 2:15 petang terpaksa dilanjutkan sehingga lebih kurang jam 3:30 petang.


Jutaan terima kasih kami ucapkan kepada abang-abang dan kakak-kakak yang banyak membantu kami bagi menjayakan program ini terutamanya tuan rumah tuan haji Rohaizad yang sedia memberikan tempat untuk kami berteduh dan makanan yang lazat-lazat. Dan insya Allah jika dijemput lagi pada tahun-tahun yang mendatang insya Allah kami akan memenuhi jemputan anda dengan hati yang terbuka. wassalam....


*****

nantikan sambungannya selepas ini...








2 comments:

innerinspiration said...

Assalamualaikum akhi. Hebat demo duk dinung. Parok wat pitis musim haji ni. Molek lah tu. Kalau senang singgah ke blog pro ambe.. www.motivasi-kerja.com mudah-mudahan ada manfaatnya jugak.

ibnu yusof said...

waalaikumussalam...

xlah hebat sangat...bese2 je...cuma ade sedikit usaha untuk memanfaatkan dan berkongsi ilmu yang sedikit ni dengan orang lain...xwak mane pon pitis tahun ni...hok abes lagi banyak dari dapat...hehehe..insya Allah akan selalu lawati blog motivasi kerja ni...

Post a Comment