kursus haji @ Ranhill

by ibnu yusof












Assalamualaikum...

Seperti yang dijanjikan aku akan ceritakan semua perkara yang menyebabkan aku sibuk pada seminggu dua ini... dan ini adalah cerita terakhir daripada siri kursus haji yang berjalan dibawah perancangan UQ PRO TEAM. Baiklah... ceritanya berbunyi lebih kurang macam ni...

waktu petang 2 hari selepas tertubuhnya team ni, aku duk lepak-lepak ngan khairul bincang-bincang perihal mengenai team yang baru 2 hari jagung kami tubuhkan ini... tiba-tiba telefon khairul berbunyi nasyid arab... aku biarkan khairul menjawab panggilan dan aku hanya memerhati... mungkin zaujahnya yang call kot.. yelah kan meninggalkan isteri dikejauhan bersama seorang anak kecil yang masih belum mengenal erti keperitan dan penat jerih hidup didunia... mungkin cuba untuk menggunakan waktu dan ketika ini untuk bercakap dengan suami tercinta (dah melalut pulak)... aku perhatikan yang perbualan menjadi semakin serius dan akhirnya berhenti dengan kata-kata akhir dari khairul "ok apih... enta uruskan dan kompemkan dan kalau ade ape-ape kite bincang balik".... 00000 hafiz rupanya...

"Rol... ape cer?" inilah bahasa rojak yang selalu aku pakai semasa bercakap dengan kerol... beliau tersenyum dan berkata " Ranhill jemput kita untuk buat kursus haji kat tempat diorang dan insya Allah kalau jadi program ni akan dijalankan hari jumaat malam sabtu on de wei kite balik dari yanbu... hafiz akan komfemkan semula dan akan inform semula kat kita"... uiksss macam mana ranhill boleh cepat sangat tahu... kite pon belum publishkan lagi pasal team kite ni kat semua orang... tanye aku kepada kerol... kerol menjawab "sebenarnya baru ni semasa hafiz gi ambik zaujah die kat airport, hafiz terjumpa denga haji zainal yang kebetulan ketika itu menunggu zaujah die jugak... so sementara menunggu isteri masing-masing diorang berkenalan dan berbual-bual... entah macam mana pulak baru sekejap tadi haji zainal telefon hafiz dan tawarkan kat hafiz kalau-kalau hafiz boleh arrange kan satu kursus haji untuk mereka pekerja-pekerja ranhill... so hafiz pon ceritalah mengenai team kita dan mengenai perancangan kite ke yanbu ni.... haji zainal cakap nak kompemkan semula dengan hafiz... jadi kita tunggulah jawapannya dari hafiz....

Begitulah lebih kurang ceritanya.... haji zainal bersetuju dengan perancangan kami dan alhamdulillah kami berjaya menjalankan program seperti yang dirancangkan walaupon ada sedikit kelewatan yang berlaku kerana ade sedikit musyaqqah yang terjadi didalam perjalanan dari yanbu ke jeddah....

*****
kira-kira jam 3 petang kami bertolak daripada yanbu menuju ke destinasi seterusnya iaitu jeddah.. kesian kat hafiz sebab sebaik sahaja selesai menyampaikan ceramah haji pada hari khamis beliau terus terkena cirit birit yang agak teruk... nasib baiklah ade zaujah solehah disisinya yang sentiasa menjaga dan bersengkang mata demi suami tercinta... itulah pentingnya mencari isteri yang mempunyai agama dan beramal dengan agama.... dan aku semestinya akan cuba untuk mencari yang lebih baik dari zaujah hafiz insya Allah...pujian khas untuk kak ismah.... hehehe...

aku memandu kereta yaris berkaler kuning dan bersama-sama aku dr taib, hafiz dan kak ismah... aku sengaja meletakkan kopiah aku dihadapan meter kereta kerana aku tahu dr taib tidak tegar berada didalam kerata yang terlalu laju... dan aku biarkan semua orang didalam kereta nyenyak dibuai mimpi indah dan aku terus memberikan segenap tumpuan aku ke jalan raya sambil mengikuti kereta yaris putih yang di pandu kerol... masa amat suntuk dan kami mempunyai jarak yang jauh untuk sampai ke jeddah.... aku pedal minyak hingga penghabisan sehingga aku terasa gegaran pada kereta dan sekali sekala aku menjeling pada meter kilo yang menunjukkan 2ookm/h ... aku buat donno je... seolah-olah aku hanya memandu pada kelajuan biasa...

kami tiba agak lambat kira-kira 15 minit dari waktu yang dijanjikan dan antara salah satu faktornya ialah kami tidak menjumpai tempat penginapan pekerja Ranhill. Alhamdulillah sesi ceramah berjalan lancar walaupun dalam ketika yang sama saudara hafiz menahan rasa sakit pada perutnya... tapi dengan berkat kesabaran dan dorongan isteri dan para sahabat, saudara hafiz berjaya melakukan tugasannya dengan baik. dan sesi diskusi juga mendapat sambutan yang amat menggalakkan... dan sememangnya lain tempat lain permasalahannya...

Majlis selesai kira-kira selepas 2 jam bermula. kami dihidangkan dengan pelbagai juadah dan masakan yang beraneka.sukar untuk memilih kerana semuanya nampak sedap...hehehe... majlis ditutup dengan sesi bergambar beramai-ramai dan sesi bertukar nombor telefon diantara kami dan para pekerja.

Terima kasih tidak terhingga kami ucapkan kepada pihak Ranhill kerana telah memberikan kami kepercayaan yang sepenuhnya untuk mengadakan kursus haji kepada pihak mereka... dan insya Allah hubungan kita tidak akan terputus hanya disini sahaja... dan insya Allah jikalau panjang umur kita akan bertemu lagi dilain masa dan ketika insya Allah...

wallahu'alam...

selamat malam-1:53 a.m

0 comments:

Post a Comment