realiti kehidupan...

by ibnu yusof

assalamualaikum w.b.t...

Dah lama sangat rasenye tak ku update blog ni... disebalik kehidupan ku yang nampak macam takde keje.. tapi sebenarnya aku memang sibuk mengalahkan pak menteri... keluar pagi balik petang...dah jadi macam pekerja kerajaan... mujurlah aku ni tak kene punch card.... punch bag pon takde... kalau mende tu pon aku kene buat maknanya aku perlu diberikan gaji bulanan yang tetap... sebab hanya orang yang bergaji je boleh punch kad ni...bukan sebarangan orang boleh suke-suke nak masukkan kad ke dalam mesin tu... aku teringat cerita orang dulu... tapi sekarang pon sama...

contohnya...

" Man... mu tolong kaver (cover) aku... tolong punch kad untuk aku deh... aku lambat sikit ni..."

aku rase situasi sebegini adalah perkara biasa.... perkara biasa yang berlaku dikalangan kita, sahabat-sahabat, saudara mara dan orang-orang sekeliling kita. terlalu biasa hingga semua orang menganggapkan itu semua seperti TIADA APA-APA... dan bukannya satu kesalahan... sedangkan kalau kita menghalusi perkara ini... mungkin kita boleh klasifikasikan sebagai perkara yang berdosa... dan boleh juga dikatakan sebagai menipu.... mungkin ade diantara pembaca yang kate....

"yelah... mu dok ape lah... mu dok keje agi.... sedak lah mu cakap... kekgi bile mu keje mu tahu lah..."

kalau kite perhatikan sedalam-dalamnya... sebenarnya semua itu ade kaitan dengan keberkatan rezki yang kita cari... keberkatan rezki yang Allah kurniakan kepada kita... rezki yang kita akan berikan kepada anak isteri kita... adakah ianya betul-betul HALAL... bayangkan kita berusaha untuk mencari rezki yang Allah redhai... tapi sebab kelalaian kita yang sedikit... ade juga bercampur dengan sesuatu yang shubhat... renungkan lah...

Dan bersempena dengan nisfu Syaaban pada hari ini marilah kita memperbanyakkan istighfar kita kepada Allah taala... kerana pada hari ini Allah membuka seluas-luasnya pintu keampunan NYA kepada hamba-hambaNYA yang bertaubat dan menyesal diatas segala kesalahan yang dilakukan... dan bersamalah kita berusaha dalam menjauhi perkara-perkara dosa dan maksiat walau sekecil mana pon dosa itu... kerana setiap dosa yang kita lakukan Allah taala akan meletakkan satu titik hitam dihati kita... bayangkan sudah banyak mana titik hitam yang melekat dihati kita semenjak kita aqil baligh hinggalah sekarang... bersamalah kita membuka lembaran hidup yang baru dalam meneruskan sisa-sisa hidup kita didunia sebelum kita dijemput untuk menghadap SANG PENCIPTA...

Wallahu'alam....

0 comments:

Post a Comment