Hadiah futsal itu JUDI??

by ibnu yusof

Apakah hukumnya masuk sesuatu pertandingan dengan membayar sejumlah wang seperti futsal,bola sepak?Adakah ini dikira seperti judi kerana menang atau kalah itu belum dapat dipastikan?Jika bukan judi,apa pertimbangan hukum disitu?


Jawapan:

salam...

Akan berlaku judi jika, duit yang dikumpulkan dr peserta @ kumpulan digunakan untuk membeli hadiah kepada pemenang....


Jika setiap kumpulan mendapatkan hadiah yang sama, seperti pertandingan yg dibuat untuk suka-suka sahaja dan tujuan untuk merapatkan persahabatan, tanpa membezakan hadiah anatara pemenang dan yang lain, dengan erti kata semua dapat hadiah yg sama....maka tidak mengapa...

Alternatif:

1. Dalam kitab-kitab feqh menyebutkan, akan menjadi halal pertandingan seperti ini dgn syarat dimasukkan satu pemain @ atau kumpulan lagi yang tidak perlu membayar apa-apa pun... Jika dia menang, akan dapat hadiah...kalau kalah, tak dapat apa-apa...


2. Cari sumber hadiah dari pihak lain....duit yang dikutip dari peserta hanya digunakan utk tujuan pengurusan sahaja...cara ini lebih fleksibel...


Wallahua'lam

Mahadi Bin Mohammad
Syariah,Universiti Mu'tah,Jordan

Azzad said...
Salam
Jawapan saudara meragukan. Satu dalil tidak dikeluarkan.

Keduanya saya rasa saudara penulis itu mengaitkan dengan hukum berjudi seperti bermain terup, loteri, lumba kuda dan sebagainya, di mana saya fikir ianya tidak mempunyai persamaan sama sekali. Saya rasa tiada salahnya mengeluarkan duit untuk dijadikan hadiah di sini. Larangan yang diajar oleh Islam adalah apabila pemenang ditentukan oleh nasib berbanding usaha. Walaupun bermain terup dikatakan menggunakan kemahiran jua, namun hakikatnya nasib adalah penentu dominan. Bermain futsal semestinya tidak ditentukan pemenangnya berdasarkan nasib, sebaliknya usaha dan kemahiran menjadi penentuan.

Islam melarang umatnya berjudi kerana ianya melahirkan manusia yang tidak mahu berusaha sebaliknya mengharapkan untung cepat dengan mengharap nasib. Inilah sebab mengapa Islam melarang manusia berjudi. Jadi mengapa kita mengaitkan bermain futsal dengan berjudi?

Dr Amad said...
Azzad-Masalahnya bukan pada main futsal,tetapi cara hadiah itu diberikan.Jika dikumpul dan wang itu digunakan sebagai hadiah atau dibelikan hadiah,ada unsur perjudian disitu.

Sekali lagi bukan masalah pada futsal tetapi caranya.Saudara makan nasi satu pinggan,iA masih halal,menyehatkan.Cuba makan 50 pinggan one shot,disitu telah memasuki fasa haram kerana aniaya badan.Nasi tetap nasi,bezanya cara.

Disini adalah bukanlah satu article fiqh yang perlukan detail semuanya dengan mematuhi segala disiplin ilmu agama.Lagipun saya bukan Ustaz.Tetapi segala jawapan yang saya keluarkan,dijawap oleh ustaz yang tengah membuat master didalam bidang Syariah,Jordan.Saya keluarkan hukum berkaitanhal ini untuk sampaikan pada golongan am'mah(orang awam).Jadi saya berpendapat,ok2 saja untuk direct pada hukum.

Tetapi Mahukan dalil jua? Insyallah sat naa...
15 April 2009 15:15

Azzad said...
Terima kasih kerana sudi menjawap.

Saya faham kata saudara bahawa ini bukan artikel fiqah yang memerlukan penjelasan secara terperinci. Saya tahu dalil berkenaan berjudi ini memang haram. Tidak perlu saudara mencarinya. Saya memahami situasi saudara.

Yang memusykilkan saya adalah, bagaimana hukum berjudi boleh dikaitkan dengan pertandingan futsal. Apa yang saya nampak daripada artikel tersebut, yang dikaitkan adalah persamaan dalam mengeluarkan duit daripada peserta, kemudian pemenang akan memperolehi hadiah. Saya tidak nampak kesalahan di situ.

Mengikut pemahaman saya, ciri yang menjadikan judi itu salah adalah apabila pemenang/pengaut ditentukan nasib, atau ditentukan perkara yang bukan di luar kawalannya. Maka perbuatan seperti nombor ekor, main kutu, main terup dengan wang, menjadi salah.

Orang yang main futsal dan menang adalah beza dengan orang yang tidak bermain, yang mempertaruh duit pada pasukan yang menang. Yang keduanya yang salah.

Jadi dalil yang saya pinta saudara tunjukkan sebenarnya adalah dalil yang mengatakan bahawa mengumpul duit antara peserta dan pemenang mengaut hadiah, adalah haram secara sendirinya atau dikira juga sebagai berjudi walaupun tanpa elemen nasib.

Hukum yang sedemikian juga memberi imej yang buruk terhadap Islam. Nabi berkata Islam itu mudah. Jadi bayangkan budak2 yang untuk berseronok merancang untuk membuat pertandingan futsal sesama mereka, terpaksa mencari 'sponsor' agar perbuatan mereka itu dikira 'halal'. Sedangkan perbuatan mereka itu adalah sesuatu yang baik, menjauhkan mereka daripada perbuatan maksiat, membuang masa, menyihatkan badan dan sbgnya. Hukum yang sedemikian akan memperlihatkan bagaimana Islam hanya menyusahkan umatnya.

Peranan penting dlm isu ini saya fikir adalah dalil aqli yang mudah.

Namun kedudukan hukum di sini masih terbuka. Saya bersedia untuk mendengar dalil yang menjelaskan tentang pendirian artikel di atas. Saya juga bukan berpendidikan agama tinggi. Namun itu tidak menghalang saya mempersoal setiap hukum.

Saya juga bersedih ramai pembaca yang menerima hukum ini bulat2. Jika ditanya mereka apa yang menyokong hukum tersebut, saya rasa yang boleh dikupas adalah ini pendapat seorang ustaz yang belajar di Jordan. Adakah ini masuk akal?

Saya harap saudara Amad tidak ambil hati dengan pandangan saya. Mari kita sama2 mencari kebenaran.

Dr Amad said...
Azzad-Salam…

Dalam mengeluarkan sesuatu hukum, seseorang tidak boleh hanya menggunakan akal sahaja, kerana Islam tu bukan mengikut akal kita, tetapi Islam memandu akal kepada kebenaran.

Hukum yg dikeluarkan dalam post yang lalu berdasarkan pendapat ulamak-ulamak mazhab syafie dalam kitab2 mereka. Mereka pula bukanlah semata-mata menggunakan akal tanpa merujuk kepada dalil. Bahkan hukum2 tersebut adalah terjemahan kepada pemahaman mereka kepada dalil.

Dakwaan kita: tidak ada dalil dari quran atau hadis, hanya datang kerana kita tidak mempelajari ilmu Islam dari sumbernya sepertimana yg dilalui oleh ulamak2 kita. Kita kita gunakan shortcut. Selagi mana kita tidak menjumpai dalil daripada quran dan sunnah, kita hukumkan dengan halal. Kita sebenarnya lupa, bahawa sumber pendalilan bukan sahaja quran dan sunnah, bahkan termasuk jugak ijtihad dan qias.

Kemudian, mereka yang berijtihad dan berqias pula mestilah memenuhi syarat mujtahid. Di manakah kita nak letakkan diri kita? Mujtahid?

Tentu jauh sekali.

Oleh kerana itu, saya datangkan pendapat2 ulamak2 dari kitab2 mereka untuk rujukan bersama:

1. Dalam penulisan fiqh, ulamak telah meletakkan bab khas yang dinamakan “Kitab Sabq wa Ramyi” (kitab tentang hukum perlumbaan dan melontar). Dalam bab ini, ulamak membincangkan secara detail tentang hukum permainan dan pertandingan. Jenis-jenis permainan yang dibenarkan dan hukum yang berkaitan dengan hadiah pertandingan.

((Hendaklah mengeluarkan hadiah salah seorang daripada peserta perlumbaan, jika dia menang, akan dipulangkan kembali hadiah tersebut kepadanya. Dan jika dia kalah, lawannya akan mendapat hadiah.

Jika kedua-dua mereka mengeluarkan hadiah, hukumnya haram; kecuali dimasukkan “muhallil”(pihak ketiga yang dimasukkan dlm pertandingan, tanpa ada syarat bayaran) antara keduanya. Jika “muhallil” itu menang, dia akan mendapat hadiah, dan jika kalah, tidak diminta bayaran balik))
(Kifatayul Akhyar, Fathul Qaribul Mujib, Iqna’/ Kitab Sabq wa Ramyi)

2. Hukum “Muhallil” ini di ambil daripada hadis yang dikeluarkan oleh Abi Daud, Ibn Majah, Ahmad dan Al-Hakim dalam Mustadrak:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: من أدخل فرسا بين فرسين ، ولا يأمن أن يسبق ، فليس بقمار ، ومن أدخل فرسا بين فرسين ، وقد أمن أن يسبق فهو قمار
Daripada Abu Hurairah R.A, daripada Nabi S.A.W katanya: Barangsiapa yang memasukkan kuda di antara dua kuda (dalam perlumbaan), dalam keadaan dia tidak yakin bahwa kuda tersebut akan mendahului, maka itu bukan lah judi. Dan sesiapa yang memasukkan kuda di antara dua kuda, dan dia yakin bahawa kuda tersebut akan menang, maka itu adalah judi.

Daripada hadis di atas, ulamak mendapat kefahaman bahawa: Jika telah diketahui bahawa walaupun setelah dimasukkan kuda ke-3 “muhallil” dalam pertandingan tetapi yakin ia akan menang, masih di kira judi. Maka jika tidak dimasukkan kuda ke-3 itu, lebih-lebih lagi lah di kira judi.

Jadi kesimpulannya, judi akan berlaku jika kesemua pihak yang bertanding mengeluarkan wang untuk sesiapa yang menang. Jika ada pihak yang bertanding yang tidak disyaratkan mengeluarkan wang untuk pertandingan itu, maka tidak dikira judi. Pihak tersebut dinamakan “muhallil”. Ulamak mensyaratkan bahawa “muhallil” mesti setanding dengan peserta2 lain, janganlah terlampau kuat sehingga telah dipastikan kemenangannya dari awal lagi. Dan jangan lah terlampau lemah, sehingga kemasukkannya dalam pertandingan itu seakan-akan tidak wujud. Wallahu a’lam…



Mahadi Bin Mohammad
Syariah,Universiti Mu'tah

Dr Amad said...
Itulah dalilnya Saudara Azzad.Sekali lagi,boleh kiranya saya mengatakan target pembaca article saya adalah kawan-kawan saya yang biasa-biasa.Jadi bagi saya,jika orang biasa-biasa,boleh terus direct pada hukum,jika ada dalil itu nilai tambah.

Mungkin selepas ini saya perlu sertakan dalil dan mematuhi segalanya kerana insan semacam saudara Azzad turut membaca article ini.Mahu lebih mendalam,itu sikap yang bagus.

Btw,saya sendiri ok2 saje...sudah prepare untuk menerima dan menjawap soalan2 orang semacam saudara.

Azzad said...
Salam
Pertama sekali saya memuji sikap saudara yang sudi mencari dalil yang berkenaan untuk menyokong artikel tersebut. Juga kerana melihat perbincangan ini sebagai sesuatu yang ilmiah.

Setelah membaca dan cuba memahami hukum tersebut dan dalilnya, saya lebih terbuka untuk menerimanya. Saya sendiri perasan semasa memikirkan tentang hal ini, bahawa jika bayaran atau hadiah yang diletakkan sangat tinggi, contohnya beribu2 ringgit, akan timbul elemen atau 'rasa' berjudi di dalam pertandingan tersebut.

Ini juga mengubah pemahaman saya tentang judi yang selama ini saya fikir berkisarkan nasib sahaja.

Jika hukum tersebut adalah sedemikian, akan menjadi masalah bagi mereka (pemain2 futsal) untuk menganjurkan pertandingan kerana siapa yang patut menjadi muhallil, juga apabila pemain juga melibatkan bukan Islam. Pastinya ada perasaan tidak berpuas hati apabila sesetengah peserta tidak perlu membayar. Jadi saya cadangkan, selain mengeluarkan hukum, adalah 'cantik' jika penyelesaian diberikan(yang tidak melibatkan sponsor) bagi orang2 biasa (macam pelajar2).

Setelah meneliti dengan lebih mendalam, saya melihat muhallil ini sebagai unit yang menghapuskan elemen perjudian di dalam sesuatu permainan berhadiah. Saya perasan bahawa perjudian itu ditentukan oleh niat peserta sesuatu permainan itu, yakni kewujudan keinginan untuk mengaut keuntungan berbanding bayaran yang diberi melalui sebuah permainan. Jika wujud niat sedemikian, maka sebuah pemainan itu dianggap perjudian. Jadi untuk menghapuskan niat tersebut, satu peserta tanpa bayaran dimasukkan, melambangkan bahawa peserta berbayar lain tidak berniat untuk mengaut keuntungan daripada permainan tersebut, sebaliknya berdasarkan niat berseronok, membina ukhuwah, menyihatkan badan dan sbgnya. Namun timbul persoalan juga, peserta yang berbayar mungkin tetap juga ingin mengaut keuntungan walaupun tahu tidak adil bahawa ada peserta lain tidak membayar. Namun ini mungkin sudah dikira 'trivial'(terlalu banyak bertanya).

Saya akan menghadam hujah dan dalil dalam isu ini.

Terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu.

Salam

Dr Amad said...
Azzad- Tidak adil bagi saudara mengatakan Ustaz Mahadi tidak sertakan altenatif.Kita lihat biasanya didalam pertandingan biasanya dianjurkan oleh Pertubuhan Pelajar sebagai contoh,dan hadiahnya tidaklah begitu mahal.Jadi untuk hadiah,eloklah diguna duit persatuan untuk membeli medal atau hadiah.Berapa sangatlah harga medal tu...

Duit yang dikumpul dari pemain,elok digunakan untuk pengurusan pertandingan. Contohnya,ref yang perlu dibayar,air minum pemain,sewa court..yg itu guna duit pemain. Win-win situation.Unsur judi pun tidak timbul.

Thank Azzad...singgahlah lagi sini.

*****

p/s- perbincangan ini saya copy paste dari satu blog. kredit untuk tuan punya blog dan sahabat saya ustaz mahadi mohammad yang sedang melanjutkan pelajaran di jordan di peringkat master.

dan disini ingin saya memberikan cadangan kepada persendirian atau atau komuniti atau syarikat yang ingin menganjurkan apa-apa sahaja pertandingan boleh mengenakan yuran kepada semua peserta dan sebelum pertandingan bermula adakan 1 cabutan bertuah yang mana kepada nama peserta atau kumpulan yang bertanding terkeluar dikembalikan semula yuran penyertaan. Dan sepertimana yang diberitahu kepada saya oleh sahabat-sahabat yang belajar di mesir cara ini digunapakai oleh PMRAM untuk menyelesaikan masalah ini. wallahu a'lam

5 comments:

Jash said...

salam syahir.. sorry, ja kurang faham sket.. maksudnya kalo kita kenakan yuran untuk setiap peserta kan, pastu organizer guna duit yuran tu untuk semua belanjawan termasuklah hadiah pemenang, adakah hadiah itu juga dikira judi? tq..

ibnu yusof said...

wslm..kalau ikutkan keterangan diatas mcm tu lah...melainkan hadiah diberikan kepada setiap peserta...bermakna duit kutipan tidak boleh sekali2 digunakan utk membeli hadiah...atau pun buat yg seperti syahir kabo tu...buat cabutan dari kumpulan2 yg masuk..sesiapa nama yg terkeluar...dikembalikan duit yuran...atau pon kene cari sponsor untuk hadiah...wallahu alam...

'abduH said...

salam..apa yg saya faham dari cabutan bertuah tu, stp peserta perlu bayar sejumlah wang terlebih dulu sebelum sertai cabutan bertuah, begitu ke? kalau betul begitu, saya ada terbaca artikel ustaz zaharuddin mengatakan tak boleh buat cabutan bertuah begitu kecuali utk sertai cabutan bertuah tak perlu bayar apa2~
http://zaharuddin.net/kewangan/688-cabutan-bertuah-a-peraduan-pertandingan-moden.html
atau saya salah faham?

Hanif Menhad said...

abduh, apa yg saya faham adalah cabutan bertuah itu adalah utk mewujudkan muhallil, kupulan yg dapat kembali yurannya tetap akan bertanding dalam pertandingan itu untuk merebut hadiah yg disediakan dari yuran terkumpul itu.

ini bermakna yuran yg dijadikan hadiah pada asalnya judi akhirnya tidaklah judi disebabkan ada penyertaan yg tidak membayar yuran (muhallil).

wallahu 'alam

Hanif Menhad said...

abduh, apa yg saya faham adalah cabutan bertuah itu adalah utk mewujudkan muhallil, kupulan yg dapat kembali yurannya tetap akan bertanding dalam pertandingan itu untuk merebut hadiah yg disediakan dari yuran terkumpul itu.

ini bermakna yuran yg dijadikan hadiah pada asalnya judi akhirnya tidaklah judi disebabkan ada penyertaan yg tidak membayar yuran (muhallil).

wallahu 'alam

Post a Comment